Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/5344
Title: | L’école et les ambivalences du mérite | Authors: | Duru-Bellat, Marie | Keywords: | social inequalities of attainment;merit;meritocracy;principles of justice;desigualdades de realização social;mérito;meritocracia;princípios de justiça | Issue Date: | 2010 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Nas sociedades modernas, quando o mérito é assumido como a base em
que assenta a seriação dos indivíduos, a escola é perspectivada como sendo
a responsável por fazer a avaliação desses níveis de mérito. Partindo do
princípio que as sociedades são desiguais, a sociologia da educação mostra
que é impossível considerar que o sucesso escolar se deva às diferenças de
mérito individual. Do mesmo modo, uma meritocracia plena induziria várias
consequências nefastas, tanto no meio escolar como na vida profissional.
Contudo, o mérito não pode ser desconsiderado, assumido como um princípio
de justiça, deve ser combinado com outros tais como os imperativos de
necessidade e a igualdade. Resulta, portanto, que ao nível societal, a obsessão
pelo mérito e a promoção de igualdade de oportunidades não deve desviar
atenções da luta contra as próprias desigualdades. While merit is a crucial basis to allocate individuals to unequal positions in modern societies, school is responsible for assessing it among pupils. Sociology of education shows that it is impossible, as long as societies are unequal, to consider that social inequalities in school attainment result from the diversity of pupils’ merit. In the same time, a perfect meritocracy would induce many negative consequences, both within school and in professional life. However, merit cannot be completely discarded, and this principle of justice should in fact be combined with other one such as need and equality. It remains that at the society level, the obsession of merit and the correlative promotion of equality of opportunity should not divert from fighting against inequalities themselves. |
Description: | Número conjunto comemorativo dos 30 anos da FPCEUC | URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/5344 | ISSN: | 1647-8614 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5_-_l_ecole_et_les_ambivalences_du_merite.pdf | 417.05 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.