Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47412
Title: Educação aberta e cultura digital: humanidades em autoria e diálogo nos processos formativos
Other Titles: Open education and digital culture: humanities in authorship and dialogue in the formative processes
Authors: Bruno, Adriana Rocha
Pesce, Lucila
Hessela, Ana Maria di Grado
Keywords: Open Education;Digital Culture;Teacher Training;Digital Humanities;Educação Aberta;Cultura Digital;Formação Docente;Humanidades Digitais
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: This paper discusses the power of digital humanities for the construction of meaningful training processes for the social subjects in education, based on the concepts of authorship, dialogue and open education. For that, a cut was made in teachers’ education, through notes on the premises of the culturalist perspective, the power of the hypermedia language of cyber culture, and the perspectives on Open Education (OE), from the humanist approach of Carl Rogers. The authors conclude with an account of the work developed in the subject “Contemporary Themes and Dilemmas: interfaces with education”, offered in the Graduate Program in Education of the Federal University of Juiz de Fora, whose data indicates the potentialities of the practice of open education in the digital culture and the possibilities that the digital humanities offer to the establishment of the dialogue, of the authorship and of the extension of the perspective of otherness in the teacher formation.
O presente texto debate sobre a potência das humanidades digitais, para a construção de processos formativos significativos aos sujeitos sociais em formação, porque calcados nos conceitos de autoria, diálogo e educação aberta. Para tal, foi feito um recorte na formação de professores, por meio de apontamentos afeitos às premissas da perspectiva culturalista, à potência da linguagem hipermidiática da cibercultura, e as perspectivas sobre a Educação Aberta (EA), a partir da abordagem humanista de Carl Rogers. As autoras finalizam com o relato do trabalho desenvolvido na disciplina “Temas e Dilemas Contemporâneos: interfaces com a educação”, ofertada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, cujos dados sinalizam as potencialidades da prática da educação aberta na cultura digital e as possibilidades que as humanidades digitais oferecem ao estabelecimento do diálogo, da autoria e da ampliação da perspectiva de alteridade na formação docente.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/47412
ISBN: 978-989-26-1772-5 (PDF)
978-989-26-1771-8
DOI: 10.14195/978-989-26-1772-5_4
Rights: open access
Appears in Collections:Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
educacao_aberta_e_cultura_digital.pdf1.2 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.