Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47412
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBruno, Adriana Rocha
dc.contributor.authorPesce, Lucila
dc.contributor.authorHessela, Ana Maria di Grado
dc.date.accessioned2019-10-02T15:24:00Z
dc.date.accessioned2020-08-28T16:13:27Z-
dc.date.available2019-10-02T15:24:00Z
dc.date.available2020-08-28T16:13:27Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978-989-26-1772-5 (PDF)
dc.identifier.isbn978-989-26-1771-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/47412-
dc.description.abstractThis paper discusses the power of digital humanities for the construction of meaningful training processes for the social subjects in education, based on the concepts of authorship, dialogue and open education. For that, a cut was made in teachers’ education, through notes on the premises of the culturalist perspective, the power of the hypermedia language of cyber culture, and the perspectives on Open Education (OE), from the humanist approach of Carl Rogers. The authors conclude with an account of the work developed in the subject “Contemporary Themes and Dilemmas: interfaces with education”, offered in the Graduate Program in Education of the Federal University of Juiz de Fora, whose data indicates the potentialities of the practice of open education in the digital culture and the possibilities that the digital humanities offer to the establishment of the dialogue, of the authorship and of the extension of the perspective of otherness in the teacher formation.eng
dc.description.abstractO presente texto debate sobre a potência das humanidades digitais, para a construção de processos formativos significativos aos sujeitos sociais em formação, porque calcados nos conceitos de autoria, diálogo e educação aberta. Para tal, foi feito um recorte na formação de professores, por meio de apontamentos afeitos às premissas da perspectiva culturalista, à potência da linguagem hipermidiática da cibercultura, e as perspectivas sobre a Educação Aberta (EA), a partir da abordagem humanista de Carl Rogers. As autoras finalizam com o relato do trabalho desenvolvido na disciplina “Temas e Dilemas Contemporâneos: interfaces com a educação”, ofertada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, cujos dados sinalizam as potencialidades da prática da educação aberta na cultura digital e as possibilidades que as humanidades digitais oferecem ao estabelecimento do diálogo, da autoria e da ampliação da perspectiva de alteridade na formação docente.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.rightsopen access-
dc.subjectOpen Educationeng
dc.subjectDigital Cultureeng
dc.subjectTeacher Trainingeng
dc.subjectDigital Humanitieseng
dc.subjectEducação Abertapor
dc.subjectCultura Digitalpor
dc.subjectFormação Docentepor
dc.subjectHumanidades Digitaispor
dc.titleEducação aberta e cultura digital: humanidades em autoria e diálogo nos processos formativospor
dc.title.alternativeOpen education and digital culture: humanities in authorship and dialogue in the formative processeseng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage87-
uc.publication.lastPage106-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1772-5_4-
uc.publication.sectionParte 1 - Aprendizagem no contexto das humanidades digitais: reflexões, caminhos e desafios contemporâneospor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno5-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleEducação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/47412/199106/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/47412/199106/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/10982201-
uc.publication.parentItemId55445-
uc.itemId67815-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
educacao_aberta_e_cultura_digital.pdf1.2 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.