Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47180
Title: Inovação pedagógica de base tecnológica e qualidade na gestão da Educação Básica: o SIGEduc/RN como plataforma de mudanças
Other Titles: Technologically-based pedagogical innovation and quality in the basic education management: the SIGEduc/ RN system as a platform for change
Authors: Ramalho, Betania
Beltrán Núñez, Isauro
Keywords: Pedagogical and Technological Innovation;Teaching and Learning;Pedagogical Practices;Compulsory Basic Education;Inovação Pedagógica e Tecnológica;Ensino e Aprendizagem;Práticas Pedagógicas;Educação Básica Obrigatória
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Este artigo discute a relação entre inovação tecnológica, qualidade na condução da Educação Básica obrigatória e o papel inovador que ocupa o Sistema Integrado da Gestão da Educação-SIGEduc nas escolas estaduais do Rio Grande do Norte/RN, Brasil. Vivendo, atualmente, momentos críticos, a escola depara-se com o desafio de superar os preceitos e rotinas da chamada escola tradicional, com vistas às novas demandas de um mundo em constante transformação. Nesse sentido, o que deve ser ensinado e aprendido no âmbito da educação escolar passa, também, por necessárias inovações tecnológicas e pedagógicas afim de motivar alunos e professores em torno das aprendizagens de conhecimentos e habilidades inerentes à etapa da escolarização obrigatória. O cenário de insucesso das aprendizagens, revelado nas avaliações nacionais do SAEB/ INEP expõe o fracasso dessa política onde a escola, a família e a sociedade são partes e ao mesmo tempo vítimas da ineficiência da educação escolar entregue pela esfera pública. Dessa feita, um dos efeitos bem visíveis recai na incapacidade do Estado garantir ao estudante o direito dele aprender os conhecimentos e as habilidades básicas da escolarização obrigatória na escola em que frequentam e adquirir as oportunidades para tornar-se um cidadão pleno. Apoiada na literatura, em estatísticas oficiais e em vivências frente à Secretaria Estadual de Educação e Cultura -SEEC/RN, entre 2011 e 2014, o presente estudo traz à tona uma reflexão teórica, metodológica e contextualizada a respeito da ITBP e apresenta os avanços do SIGEduc como ferramenta provedora de uma nova cultura de gestão técnica, administrativa e pedagógica do sistema estadual de ensino do RN, que envolve 167 municípios, 608 escolas, mais de 30 mil servidores (professores e técnicos administrativos). Trata- -se de uma pesquisa mais ampla que vem sendo desenvolvida, de modo colaborativo, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte, por meio do Programa de Pós-Graduação em Educação, do Mestrado em Inovação e Tecnologias Educacionais do Instituto Metrópole Digital e a SEEC/RN.
This article discusses the relationship between technological innovation and quality in managing compulsory Basic Education, and the innovative role of the Integrated Education Management System (Sistema Integrado da Gestão da Educação-SIGEduc) at state schools in Rio Grande do Norte/ RN, Brazil. In these current critical times, schools are faced with the challenge of overcoming the precepts and routines of the so-called traditional school, to meet the new demands of a world under constant change. In this sense, what must be taught and learned at school also requires much needed technological and educational innovation so that students and teachers can be motivated to acquire knowledge and skills integral to compulsory schooling. The school failure scenario shown in the SAEB/INEP national assessments exposes the collapse of this policy, where the school, family and society are at the same time part thereof and victims of the inappropriate public school system. One of the most visible effects is the State’s inability to ensure students the right to learn and acquire the basic skills of compulsory education at the school they attend, and to have the opportunity of becoming full citizens. Based on literature, official statistics and experiences of the State Department of Education and Culture -SEEC/RN, between 2011 and 2014, this study brings to light a theoretical, methodological and contextualised reflection on the ITBP, and presents the advances enabled by SIGEduc as a tool to provide a new culture of technical, administrative and pedagogical management of the RN state education system RN, involving 167 municipalities, 608 schools, and more than 30 thousand workers (teachers and administrative-technical staff). This broader research is a collaborative work done at the Federal University of Rio Grande do Norte, under the Post-Graduate Programme in Education, the Master’s Course in Innovation and Educational Technologies of the Instituto Metrópole Digital and SEEC/RN.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/47180
ISSN: 1645‑3530
1647-8622 (PDF)
DOI: 10.14195/1647-8622_19_7
Rights: open access
Appears in Collections:Revista Estudos do Século XX

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
inovacao_pedagogica_de_base_tecnologica.pdf280.55 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.