Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47180
Title: | Inovação pedagógica de base tecnológica e qualidade na gestão da Educação Básica: o SIGEduc/RN como plataforma de mudanças | Other Titles: | Technologically-based pedagogical innovation and quality in the basic education management: the SIGEduc/ RN system as a platform for change | Authors: | Ramalho, Betania Beltrán Núñez, Isauro |
Keywords: | Pedagogical and Technological Innovation;Teaching and Learning;Pedagogical Practices;Compulsory Basic Education;Inovação Pedagógica e Tecnológica;Ensino e Aprendizagem;Práticas Pedagógicas;Educação Básica Obrigatória | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Este artigo discute a relação entre
inovação tecnológica, qualidade
na condução da Educação Básica
obrigatória e o papel inovador
que ocupa o Sistema Integrado da
Gestão da Educação-SIGEduc nas
escolas estaduais do Rio Grande
do Norte/RN, Brasil. Vivendo,
atualmente, momentos críticos,
a escola depara-se com o desafio
de superar os preceitos e rotinas
da chamada escola tradicional,
com vistas às novas demandas de
um mundo em constante transformação.
Nesse sentido, o que
deve ser ensinado e aprendido no
âmbito da educação escolar passa,
também, por necessárias inovações
tecnológicas e pedagógicas afim
de motivar alunos e professores
em torno das aprendizagens de
conhecimentos e habilidades
inerentes à etapa da escolarização
obrigatória. O cenário de insucesso
das aprendizagens, revelado nas
avaliações nacionais do SAEB/
INEP expõe o fracasso dessa
política onde a escola, a família e
a sociedade são partes e ao mesmo
tempo vítimas da ineficiência da
educação escolar entregue pela
esfera pública. Dessa feita, um
dos efeitos bem visíveis recai na
incapacidade do Estado garantir ao
estudante o direito dele aprender
os conhecimentos e as habilidades
básicas da escolarização obrigatória
na escola em que frequentam e
adquirir as oportunidades para
tornar-se um cidadão pleno.
Apoiada na literatura, em estatísticas
oficiais e em vivências frente à
Secretaria Estadual de Educação e Cultura -SEEC/RN, entre 2011 e
2014, o presente estudo traz à tona
uma reflexão teórica, metodológica
e contextualizada a respeito da
ITBP e apresenta os avanços
do SIGEduc como ferramenta
provedora de uma nova cultura
de gestão técnica, administrativa
e pedagógica do sistema estadual
de ensino do RN, que envolve 167
municípios, 608 escolas, mais de
30 mil servidores (professores e
técnicos administrativos). Trata-
-se de uma pesquisa mais ampla
que vem sendo desenvolvida, de
modo colaborativo, na Universidade
Federal do Rio Grande do
Norte, por meio do Programa de
Pós-Graduação em Educação, do
Mestrado em Inovação e Tecnologias
Educacionais do Instituto
Metrópole Digital e a SEEC/RN. This article discusses the relationship between technological innovation and quality in managing compulsory Basic Education, and the innovative role of the Integrated Education Management System (Sistema Integrado da Gestão da Educação-SIGEduc) at state schools in Rio Grande do Norte/ RN, Brazil. In these current critical times, schools are faced with the challenge of overcoming the precepts and routines of the so-called traditional school, to meet the new demands of a world under constant change. In this sense, what must be taught and learned at school also requires much needed technological and educational innovation so that students and teachers can be motivated to acquire knowledge and skills integral to compulsory schooling. The school failure scenario shown in the SAEB/INEP national assessments exposes the collapse of this policy, where the school, family and society are at the same time part thereof and victims of the inappropriate public school system. One of the most visible effects is the State’s inability to ensure students the right to learn and acquire the basic skills of compulsory education at the school they attend, and to have the opportunity of becoming full citizens. Based on literature, official statistics and experiences of the State Department of Education and Culture -SEEC/RN, between 2011 and 2014, this study brings to light a theoretical, methodological and contextualised reflection on the ITBP, and presents the advances enabled by SIGEduc as a tool to provide a new culture of technical, administrative and pedagogical management of the RN state education system RN, involving 167 municipalities, 608 schools, and more than 30 thousand workers (teachers and administrative-technical staff). This broader research is a collaborative work done at the Federal University of Rio Grande do Norte, under the Post-Graduate Programme in Education, the Master’s Course in Innovation and Educational Technologies of the Instituto Metrópole Digital and SEEC/RN. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47180 | ISSN: | 1645‑3530 1647-8622 (PDF) |
DOI: | 10.14195/1647-8622_19_7 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Estudos do Século XX |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
inovacao_pedagogica_de_base_tecnologica.pdf | 280.55 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.