Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/45138
Title: A “desvairada máquina de produção da ficção” em teatro, de Bernardo Carvalho
Other Titles: The “frenzied machine of fiction production” in teatro, by Bernardo Carvalho
Authors: Chaves, Vania Pinheiro
Keywords: Brazilian novel;Bernardo Carvalho;Teatro;hypercontemporaneity;romance brasileiro;Bernardo Carvalho;Teatro;hipercontemporaneidade
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Bernardo Carvalho stated in an interview that “the novel is a frenzied machine of fiction production”. This article aims at showing that in Teatro the fictional construction is settled in the complex deconstruction of the reality effect. This can be seen in the clash between the title and the narrative, also between the first and second parts of the novel. An analysis of the plot and characters reveals that this narrative withdraws from the usual trend of realism in Brazilian fiction. What prevails instead is the imagination and the creative intent that the author believes to be essential aspects in literature. Although the narrated events are grounded in reality, the narrative cannot be read as “real” since it is incomplete and contradictory. Nevertheless, both parts of the novel are utterly close because of its roots in contemporary matters, and because the characters and the intrigue are issues that connect individuals, territories and nations in our days.
Bernardo Carvalho afirmou numa entrevista que o “romance é uma máquina desvairada de produção de ficção”. Este artigo visa demonstrar que, em Teatro, a construção do fi ccional assenta na complexificação/destruição do efeito de realidade, evidenciado no confronto quer entre o título e o relato, quer entre a primeira e segunda partes da narrativa. A análise da intriga e das personagens revela que o romance se afasta da tendência frequente na ficção brasileira para o realismo e o documental, prevalecendo nele a imaginação e a criação, tidas pelo autor como características essenciais da literatura. Se bem que os acontecimentos narrados estejam impregnados de realidade, a história não pode ser lida como “real”, pois não se completa perfeitamente e se contradiz. No entanto, as duas partes da obra se aproximam pelo enraizamento na contemporaneidade e por sua intriga e personagens problematizarem os laços que atualmente ligam os indivíduos, os territórios e as nações.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/45138
ISSN: 2182-1526
2183-847X (PDF)
DOI: 10.14195/2183-847X_8_5
Rights: open access
Appears in Collections:Revista de Estudos Literários

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_desvairada_maquina_de_producao_da_ficcao.pdf124.2 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.