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https://hdl.handle.net/10316.2/45138
Title: | A “desvairada máquina de produção da ficção” em teatro, de Bernardo Carvalho | Other Titles: | The “frenzied machine of fiction production” in teatro, by Bernardo Carvalho | Authors: | Chaves, Vania Pinheiro | Keywords: | Brazilian novel;Bernardo Carvalho;Teatro;hypercontemporaneity;romance brasileiro;Bernardo Carvalho;Teatro;hipercontemporaneidade | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Bernardo Carvalho stated in an interview that “the novel is a frenzied
machine of fiction production”. This article aims at showing that in Teatro
the fictional construction is settled in the complex deconstruction of the
reality effect. This can be seen in the clash between the title and the narrative,
also between the first and second parts of the novel. An analysis of the plot
and characters reveals that this narrative withdraws from the usual trend of
realism in Brazilian fiction. What prevails instead is the imagination and the
creative intent that the author believes to be essential aspects in literature.
Although the narrated events are grounded in reality, the narrative cannot
be read as “real” since it is incomplete and contradictory. Nevertheless,
both parts of the novel are utterly close because of its roots in contemporary
matters, and because the characters and the intrigue are issues that connect
individuals, territories and nations in our days. Bernardo Carvalho afirmou numa entrevista que o “romance é uma máquina desvairada de produção de ficção”. Este artigo visa demonstrar que, em Teatro, a construção do fi ccional assenta na complexificação/destruição do efeito de realidade, evidenciado no confronto quer entre o título e o relato, quer entre a primeira e segunda partes da narrativa. A análise da intriga e das personagens revela que o romance se afasta da tendência frequente na ficção brasileira para o realismo e o documental, prevalecendo nele a imaginação e a criação, tidas pelo autor como características essenciais da literatura. Se bem que os acontecimentos narrados estejam impregnados de realidade, a história não pode ser lida como “real”, pois não se completa perfeitamente e se contradiz. No entanto, as duas partes da obra se aproximam pelo enraizamento na contemporaneidade e por sua intriga e personagens problematizarem os laços que atualmente ligam os indivíduos, os territórios e as nações. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/45138 | ISSN: | 2182-1526 2183-847X (PDF) |
DOI: | 10.14195/2183-847X_8_5 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista de Estudos Literários |
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