Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44405
Title: Comunicação estratégica?: notas sobre a prática profissional no Brasil a partir de uma análise do perfil dos profissionais de gestão
Other Titles: Strategic communication?: notes on professional practice in Brazil based on an analysis of the profile of management practitioners
¿Comunicación estratégica?: notas sobre la práctica profesional en Brasil a partir de un análisis del perfil de los profesionales de gestión
Authors: Carramenha, Bruno
Keywords: Identidad;trabajo inmaterial;comunicación con empleados;comunicación organizacional;Identity;immaterial work;employee communications;organizational communications;Identidade;trabalho imaterial;comunicação com empregados;comunicação organizacional
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Este paper presenta los perfiles de diez profesionales de comunicación evidenciados en investigación cualitativa de campo. A partir de las características más frecuentemente referenciadas en sus discursos, fue posible organizarlos en tres grupos, los autopromotores, los articuladores y los ejecutores, y reconocer aspectos de la actuación del profesional de comunicación en la industria brasileña. Se pretende, entonces, a través de la investigación bibliográfica sobre prácticas laborales contemporáneas, el proceso de identificación de los individuos y las áreas de desempeño de la gestión de la comunicación en las organizaciones, proponer un análisis crítico de cada uno de estos grupos de perfiles.
Este artigo apresenta os perfis de dez profissionais de comunicação evidenciados em pesquisa qualitativa de campo. A partir das características mais frequentemente referenciadas em seus discursos, foi possível organizá-los em três grupos, os autopromotores, os articuladores e os executores, e reconhecer aspectos da atuação do profissional de comunicação na indústria brasileira. Buscamos, então, por meio da revisão bibliográfica, que perpassa pelo reconhecimento do trabalho na contemporaneidade, pelo processo de identificação do sujeito e pelo entendimento da atuação da gestão da comunicação nas organizações, propor uma análise crítica sobre os perfis destes grupos.
This paper presents the profile of ten communications professionals revealed in a qualitative research. Through the most frequent characteristics in their discourse they were divided in three groups, the self-promoters, the articulators and the executers, evidencing aspects of the performance of the communications practitioners in the Brazilian industry. It is intended, then, through literature research on contemporary work practices, the identification process of individuals and the areas of performance of communication management in organizations, to propose a critical analysis regarding each of these groups of profiles.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44405
ISSN: 1645‑5681
2183-5462 (digital)
DOI: 10.14195/2183-5462_33_12
Rights: open access
Appears in Collections:Media & Jornalismo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
comunicacao_estrategica._notas_sobre_a_pratica.pdf391.59 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.