Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/38259
Title: | Comunicación institucional online: usos y potencialidades de la Web 2.0 en las empresas adscritas al Ministerio de Fomento de España | Other Titles: | Comunicação institucional online: usos e potencialidades da Web 2.0 para as empresas ligadas ao Ministério dos Transportes de Espanha Corporate communication on-line: uses and features of the Web 2.0 for companies affiliated with the Ministry of Public Works and Transport of Spain Communication institutionelle online: utilisations et potentialités de la Web 2.0 des entreprises adscrites au Ministère de Ravaux Publiques de l'Espagne |
Authors: | Alonso González, Marián | Keywords: | Social Media;Corporate communication;Prosumer;On-line reputation;Web 2.0;Réseaux Sociaux;Communication corporative;Prosumidor;Réputation online;Web 2.0;Redes sociais;Comunicação empresarial;Prossumidor;Reputação online;Web 2.0 | Issue Date: | 2015 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | A existência de uma nova ordem
comunicacional que altera os
fluxos estratégicos da comunicação
corporativa fez com que as
empresas tenham incorporado as
novas tecnologias da informação
a fim de transformar a forma
como os cidadãos superam as suas
limitações espácio-temporais e
mantêm uma relação fluida com
as organizações públicas. Com este
estudo, pretendemos analisar de
forma exaustiva a utilização das
redes sociais Twitter e Facebook
enquanto canais de comunicação
empresarial para colocar em
evidência as possibilidades que os
mesmos oferecem no momento
de criar uma imagem exterior
da empresa que seja coerente e
que favoreça a sua posição no
mercado. Para isso, recorrendo
a uma metodologia mista que
permita uma compreensão global
do problema aqui analisado, estudaremos
a estratégia informativa
online utilizada pelo Ministério dos
Transportes de Espanha e as cinco
entidades públicas empresariais
que lhe pertencem: Adif, Adif Alta
Velocidad, Renfe-Operadora, Aena
and Puertos del Estado. L´existence d´un nouveau ordre de comunication modifiant les fluxs stratégiques de la communication corporative, a provoqué que les entreprises intégrent les nouvelles technologies afin de modifier la façon dont les citoyens sur passent les limitations espacio-temporelles et ils maintiennent une relation fluide avec les organisations publiques. Tout au long de cette étude, nous avons l´intention d´analiser d´une façon exhaustive l´utilisation des reseaux sociaux Twitter et Facebook comme un canal de communication corporative, pour démontrer les possibilités qu´ils offrent pour créer une image exterieur de l´entreprise cohérente et qui favorises a position au marché. Pour cela, a travers d´une méthodologie mixte qui nous permet une compréhension globale du problème d´investigation, nous étudierons la stratégie informative online développée par le Ministère d´Oeuvres Publiques de l´Espagne et les cincs organismes publiques qui lui sontassignés, et qui sont: Adif, Adif Haute Vitesse, Renfe-Opérateur, Aena et Ports de l´Etat. The existence of a new communication order that changes the strategic flow of corporate communication has caused companies to incorporate new information and communication technologies, to change the way citizens overcome time-space limitations and to keep a fluid relationship with public organizations. Throughout this study we intend to look in depth into the use of Twitter and Facebook as corporate communication channels to show the opportunities they offer when creating a consistent external image of the company, enhancing its position in the market. For that, through a mixed methodology that permits a global understanding of the research problem, we will study on-line informative strategies developed by the Ministry of Public Works and Transport of Spain and the five public companies that are affiliated with it: Adif, Adif Alta Velocidad, Renfe-Operadora, Aena and Puertos del Estado. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/38259 | ISSN: | 1645-3530 1647-8622 (digital) |
DOI: | 10.14195/1647-8622_15_10 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Estudos do Século XX |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
comunicacion_institucional_online.pdf | 849 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.