Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/36022
Title: | A segurança rodoviária e os acidentes: estudo de caso | Other Titles: | Seguridad vial y accidentes: un estudio Sécurité routière et accidents: étude de cas Road safety and accident: case study |
Authors: | Talaia, Mário Amaro, Nuno |
Keywords: | Seguridad vial;accidentes de tráfico;fricción;ley de la conservación de la energía;ciudadanía;Sécurité routière;accidents;frottement;loi de la conservation de l’énergie;citoyenneté;Road safety;accident;friction;law of conservation of energy;citizenship;Segurança rodoviária;acidente de viação;atrito;princípio da conservação da energia;cidadania | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Associação Portuguesa de Riscos, Prevenção e Segurança | Abstract: | A segurança rodoviária deve interessar a todos os cidadãos. Todos podem contribuir para tornar as estradas mais
seguras. Neste trabalho aborda-se um estudo de caso de um acidente, numa estrada plana e horizontal, envolvendo
duas viaturas. O estudo mostra como a partir da localização da posição final das viaturas e das linhas de travagem é
possível avaliar a velocidade na fase de percepção. Um algoritmo foi construído para simular variáveis de entrada no
modelo. Foram também criados diferentes diagramas de resposta rápida. La seguridad vial debe ser de interés para todos los ciudadanos. Es importante una segura circulación. En este trabajo se presenta un ejemplo de un accidente en una carretera plana y horizontal, con dos vehículos. El estudio muestra que los registros de la posición final de los vehículos y líneas de frenado permiten determinar diferentes velocidades. Un algoritmo se construyó para simular resultados. Diagramas se presentan para crear una respuesta rápida. La sécurité routière doit intéresser tous les citoyens. Tous peuvent contribuer pour rendre les routes plus sûres. Dans ce travail, on aborde l’étude de cas d’un accident, sur une route plane et horizontale, entre deux véhicules. L’étude démontre comme il est possible, à partir de la localisation de la position finale des véhicules et des lignes de freinage, évaluer la vitesse au cours de la phase de perception. Un algorithme a été créé pour simuler des variables d’entrée dans le modèle. Différents diagrammes de réponse rapide ont également été créés. Road safety should be of interest to all citizens. Anyone can contribute to make roads safer. In this paper, we will broach an accident case study on a flat and horizontal road, involving two vehicles. The study shows how to, from the vehicles final position location and braking lines, evaluate the speed during the moment of perception. To simulate the input variables in the model, an algorithm was created. Different rapid response diagrams were also created. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/36022 | ISSN: | 1647-7723 | DOI: | 10.14195/1647-7723_19_23 |
Appears in Collections: | Territorium |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
t19_artigo23.pdf | 12.31 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.