Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/34141
Title: | O limite do Historismo: Johann Gustav Droysen e a importância do conceito de Bildung na consciência histórica alemã do século XIX | Authors: | Caldas, Pedro Spinola Pereira | Keywords: | Bildung;Historical consciousness;German historiography;Bildung;Consciência histórica;Historiografia alemã | Issue Date: | 2006 | Publisher: | Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Instituto de Estudos Filosóficos | Abstract: | Este artigo pretende, a partir do pensamento de Johann Gustav
Droysen, compreender a consciência histórica alemã para além das fronteiras
impostas pela historiografia. Para que isto seja possível, este artigo
pretende mostrar o limite do conceito de Historismo, provando que a
idéia de Bildung (formação) é mais apropriada para compreender o cerne
de uma função formativa da história consciente de sua própria historicidade. Through Johann Gustav Droysen’s work, this paper aims to understand the german historical consciousness beyond the boundaries imposed by the historiography. In order to achieve this goal, this paper tries to set the limits of the concept of Historicism, proving that the idea of Bildung (formation) is more suitable to understand a formativ function of history which is conscious of its own historicity. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/34141 | ISSN: | 0872-0851 |
Appears in Collections: | Revista Filosófica de Coimbra |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
rfc29_artigo5.pdf | 4.37 MB | Adobe PDF | ![]() |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.