Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/32737
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSimões, Maria João-
dc.date.accessioned2014-07-07T14:03:04Z
dc.date.accessioned2020-09-18T09:10:01Z-
dc.date.available2014-07-07T14:03:04Z
dc.date.available2020-09-18T09:10:01Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.issn0870-4112-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/32737-
dc.description.abstractCharacter is an important fictional category which is, presently, the object of an increasing interest on the part of different scholars due to the importance it has gained in different “creative writing” aproaches, as well as in the curricula for script writers and other arts courses. Instead of adopting a theoretical-conceptual model of character analysis — be it structural, humanistic, aesthetic-historical, functional, sociological, psichological or any other type — this article defends, folowing Uri Margolin, the application of a perspective which integrates different models and character conceptualizations in order to evaluate, and appreciate, the characters of the fictional world of Mário de Carvalho. The article analyzes not only the specific and individualized configuration of some of the characters of the works Casos do Beco das Sardinheiras, Fantasia para Dois Coronéis e Uma Piscina, Era Bom Que Trocássemos Umas Ideias Sobre o Assunto and Um Deus Passeando pela Brisa da Tarde, but also their social representativity, aesthetic functionality and contribution to the philosophical dimension of each of the works mentioned.eng
dc.description.abstractA personagem constitui uma importante categoria ficcional à qual os estudiosos têm dado uma renovada atenção em parte devido ao relevo que ela vem adquirindo nas abordagens da “escrita criativa”, mas também nos cursos para guionistas e outros domínios artisticos. Mais do que adoptar um modelo teórico-conceptual de análise da personagem — seja ele de índole estruturalista, humanista, estético-historicista, funcional, sociológica, psicológica, ou qualquer outra — defende-se, de acordo com Uri Margolin, uma perspectiva integrativa dos diferentes modelos e concepções da personagem para avaliar e apreciar as personagens do mundo ficcional de Mário de Carvalho. Analisar-se-á, então, a configuração específica e individualizada de algumas das personagens das obras Casos do Beco das Sardinheiras, Fantasia para Dois Coronéis e Uma Piscina, Era Bom Que Trocássemos Umas Ideias Sobre o Assunto e Um Deus Passeando pela Brisa da Tarde, mas também a sua representatividade social, a sua funcionalidade estética dentro da própria obra e ainda o modo como concorrem para a dimensão filosófica das obras referidas.por
dc.language.isopor-
dc.publisherFaculdade de Letras da Universidade de Coimbra-
dc.subjectcharactereng
dc.subjectcharacter theory and conceptualizationeng
dc.subjectrole of charactereng
dc.subjectpersonagempor
dc.subjectteoria e conceptualização da personagempor
dc.subjectfunção da personagempor
dc.titleSátira e o cepticismo: configuração de personagens em Mário de Carvalhopor
dc.typearticle-
uc.publication.collectionBiblos vol. VII-
uc.publication.firstPage195-
uc.publication.lastPage218-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleBiblos-
uc.publication.volume7por
dc.identifier.doi10.14195/0870-4112_7_9-
uc.publication.sectionArtigos-
uc.publication.digCollectionIP-
uc.publication.digCollectionB1-
uc.publication.orderno9-
uc.publication.areaArtes e Humanidades-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/32737/218186/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/32737/218186/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11291120-
uc.itemId71765-
uc.thumbnail.urihttps://dl.uc.pt/iiif-imgsrv/11291070/dl!3!40!44!34!40443411884827741969491906711380997211-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Biblos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
biblosvii_artigo9.pdf649.03 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.