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https://hdl.handle.net/10316.2/28006
Title: | A docência e a investigação da história ultramarina na Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra (1911-1974) | Authors: | Santos, João Marinho dos | Keywords: | Traditional History;Scientific History;Geo-historical priorities;Colonial rights;Infante D. Henrique (Henry the Navigator);História tradicional;História científica;Prioridades geo-históricas;Direitos coloniais;Infante D. Henrique | Issue Date: | 2011 | Publisher: | Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Instituto de História Económica e Social | Abstract: | Com base, sobretudo, nos “sumários” das
cadeiras de História dos Descobrimentos/
História da Expansão e de História do Brasil,
procurou-se reconstituir e caracterizar, no
essencial, o que foi a docência e a investigação
da História Ultramarina na Faculdade de Letras
da Universidade de Coimbra e durante o
período de 1911 a 1974. O vector operatório do
estudo pautou-se pela luta entre as designadas
história tradicional e história científica e
o resultado ou a conclusão final talvez seja
poder-se inferir que a tradicionalidade dos
Mestres de Coimbra residiu mais na utilidade
(política) da história que ensinavam do que
na ignorância da bibliografia nacional e
estrangeira ou dos novos objectos e métodos
historiográficos. A cruzada pelas “prioridades”
das descobertas portuguesas e pelas “glórias
nacionais” afinou, portanto, pelo que era
considerado o interesse nacional e motivou
círculos científico-culturais mais amplos que
o escol encarregado da docência da História
Ultramarina na Faculdade de Letras de
Coimbra. Based mainly on the ‘lecture summaries’ of the disciplines of History of the Discoveries/ History of Overseas Expansion and History of Brazil, we tried to recreate and characterize the teaching and research on Overseas History in the Faculty of Arts of the University of Coimbra, from 1911 to 1974. The operative guideline for this study was the conflict between the so-called traditional history and scientific history. The final outcome or conclusion may be stated like this: the traditionality of the professors of Coimbra was attributable more to the (political) utility of the History they taught than to their ignorance of national and foreign bibliography or of the new historiographical objects and methods. Thus, the crusade in behalf of the “priorities” of the Portuguese discoveries and of the “national glories” was tuned with what they believed to be the national interest, and motivated much wider scientific and cultural circles than exclusively the elite in charge of teaching Overseas History in the Faculty of Arts of Coimbra. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/28006 | ISSN: | 0870-4147 | DOI: | 10.14195/0870-4147_42_15 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de História |
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