Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/28006
Title: A docência e a investigação da história ultramarina na Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra (1911-1974)
Authors: Santos, João Marinho dos
Keywords: Traditional History;Scientific History;Geo-historical priorities;Colonial rights;Infante D. Henrique (Henry the Navigator);História tradicional;História científica;Prioridades geo-históricas;Direitos coloniais;Infante D. Henrique
Issue Date: 2011
Publisher: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Instituto de História Económica e Social
Abstract: Com base, sobretudo, nos “sumários” das cadeiras de História dos Descobrimentos/ História da Expansão e de História do Brasil, procurou-se reconstituir e caracterizar, no essencial, o que foi a docência e a investigação da História Ultramarina na Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra e durante o período de 1911 a 1974. O vector operatório do estudo pautou-se pela luta entre as designadas história tradicional e história científica e o resultado ou a conclusão final talvez seja poder-se inferir que a tradicionalidade dos Mestres de Coimbra residiu mais na utilidade (política) da história que ensinavam do que na ignorância da bibliografia nacional e estrangeira ou dos novos objectos e métodos historiográficos. A cruzada pelas “prioridades” das descobertas portuguesas e pelas “glórias nacionais” afinou, portanto, pelo que era considerado o interesse nacional e motivou círculos científico-culturais mais amplos que o escol encarregado da docência da História Ultramarina na Faculdade de Letras de Coimbra.
Based mainly on the ‘lecture summaries’ of the disciplines of History of the Discoveries/ History of Overseas Expansion and History of Brazil, we tried to recreate and characterize the teaching and research on Overseas History in the Faculty of Arts of the University of Coimbra, from 1911 to 1974. The operative guideline for this study was the conflict between the so-called traditional history and scientific history. The final outcome or conclusion may be stated like this: the traditionality of the professors of Coimbra was attributable more to the (political) utility of the History they taught than to their ignorance of national and foreign bibliography or of the new historiographical objects and methods. Thus, the crusade in behalf of the “priorities” of the Portuguese discoveries and of the “national glories” was tuned with what they believed to be the national interest, and motivated much wider scientific and cultural circles than exclusively the elite in charge of teaching Overseas History in the Faculty of Arts of Coimbra.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/28006
ISSN: 0870-4147
DOI: 10.14195/0870-4147_42_15
Appears in Collections:Revista Portuguesa de História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rph42_artigo17.pdf285.68 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.