Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/93471
Title: Novos usos e desafios para os videojogos: streaming, questões de género e assédio online
Other Titles: New uses and challenges for video games: streaming, gender issues and online harassment
Authors: Pinto, David
Cádima, Francisco Rui
Coelho, Joana
Dias, Laura
Keywords: cultural industries;internet;videogames;streaming;web communities;gender;online harassment;indústrias culturais;internet;videojogos;streaming;comunidades web;jogadores;género;assédio online
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Jogar já não significa apenas ficar horas seguidas em frente a um ecrã. Na cultura dos videojogos surgem novos fenómenos em que a nova geração de jogadores quer saber mais sobre os jogos, ver outros jogar, ver os seus fãs, interagir, seguir os ídolos, participar e tornar-se cada vez melhor. Mas há também um lado negro, que tem a ver com questões de assédio, sexismo, agressão e/ou discriminação nos jogos online. Cada vez mais visível, é também cada vez mais desafiada. Muitas das notícias sobre jogos online no passado recente focaram os assédios e a violência online e reforçaram a importância das dimensões da tolerância, diversidade e inclusão. Nesta pesquisa, procuraremos, em primeiro lugar, focar o contexto do desenvolvimento dos novos ambientes e comunidades de jogos online, analisando, designadamente, a expansão e especificidade das grandes plataformas emergentes, para depois nos centrarmos na problemática da discriminação/exclusão e no assédio online.
To play video games no longer means staying consecutive hours in front of a screen. In the culture of video games there are new phenomena in which the new generation of players want to know more about games, watch others play, see their fans, interact, following their idols, participate and become better and better. But there is also a dark side, which has to do with harassment issues, sexism, aggression and / or discrimination in online games. Increasingly visible, this issue is becoming the object of analysis in specific debates and digital platforms. In the recent past, a large number of news about online games have focused on harassment and violence online, thus reinforcing the importance of the dimensions of tolerance, diversity and inclusion. In this research, we start by focusing on the context of development of new environments and online gaming communities, analyzing in particular the expansion and specificity of the big emerging platforms, then we discuss the issue of discrimination and / or exclusion and online harassment and how to overcome this problem by introducing specific codes to improve the classification of content, as well as through community management strategies that promote diversity and inclusion in online games.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/43233
ISSN: 1645‑5681
2183-5462 (digital)
DOI: 10.14195/2183-5462_31_11
Rights: open access
Appears in Collections:Media & Jornalismo

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