Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/93162
Title: O professor primário português como intelectual: "Eu ensino, logo existo"
Other Titles: The Portuguese elementary school teacher as an intellectual: "I teach, therefore I am"
Authors: Boto, Carlota
Issue Date: 2003
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: O presente trabalho apresenta-se como uma reflexão histórica acerca do cariz intelectual impresso no ofício do professor primário. Formador de mentes, de almas e de corações, o professor primário lida diretamente com a transmissão - e talvez com a produção -- de valores, de saberes, de normas de conduta prescritas. O professor primário forma o indivíduo para a civilidade e para o civismo. Sendo assim, ele situar-se-á, no campo da estruturação do moderno modelo escolar, como o ator privilegiado de fabricação de visões de mundo, que se deverão traduzir como consensos para o homem comum. O texto aqui exposto aborda, portanto, algumas representações acerca do lugar social ocupado pelo professor primário português, basicamente no período que abrange a segunda metade do século XIX e o primeiro decénio do século XX (imediatamente anterior à Proclamação da República em Portugal). Procurou-se tecer algumas considerações de ordem teórica e conceituai acerca da própria acepção de intelectual e a documentação recolhida traz à tona impasses e ambigüidades quanto à figura social do profissional encarregado de oferecer à infância as normas do 1er, do escrever, do contar e do bom comportamento. Conclui-se que o professor primário é, assim, o veículo de propagação intelectual dos valores civilizatórios do Ocidente.
The present paper is an historical reflection on the intellectual dimension of the elementary school teacher's job. As a mind, soul and heart-shaping agent, he deals directly with the transmission - and possibly the production - of values, knowledge and prescribed behavioural rules. The elementary teacher educates the individual for civic and patriotic duties. Thus, in the structuring of the modern school model, the teacher plays the role of a privileged agent in forging worldviews, which are translated into consensuses for the common man. Therefore, the text here presented addresses some depictions of the social place occupied by the Portuguese elementary school teacher, basically in the period that encompasses the second half of the nineteenth century and the first decade of the twentieth century (immediately before the Proclamation of the Republic in Portugal). We have tried to weave some theoretic and conceptual considerations on the specific meaning of the word intellectual; the documentation collected raises controversies and ambiguities concerning this professional, who was responsible for teaching children the rules of reading, writing and arithmetic, and of best behaviour. The conclusion is that the elementary school teacher is, therefore, the vehicle for intellectual propagation of the civilizing values of the West.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/43716
ISSN: 2183-8925 (digital)
0870-0958
DOI: 10.14195/2183-8925_24_3
Rights: open access
Appears in Collections:Revista de História das Ideias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_professor_primario_portugues.pdf2.94 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.