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https://hdl.handle.net/10316.2/93128
Title: | A antítese da fronteira: o western de Quentin Tarantino e o seccionalismo | Other Titles: | The frontier antithesis: the Quentin Tarantino’s western and the sectionalism | Authors: | Borges, Rafael Gonçalves | Keywords: | Frontier;western;nation;representation;sectionalism;Fronteira;western;nação;representação;seccionalismo | Issue Date: | 2017 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | A fronteira oeste dos Estados Unidos tornou-se elemento definidor
de suas identidade e narrativa nacional a partir da frontier thesis
de Frederick Jackson Turner, e no século XX, o cinema, através do
gênero western, cristalizou elementos essenciais que transformaram a
fronteira em mito, e colaboraram para fortalecer os pressupostos de
grandiosidade que os norte-americanos se atribuem. Tal gênero entra
em crise (de produção e representação) em fins da década de 1960, mas
tem sido constantemente retomado por alguns cineastas, sendo Quentin
Tarantino um dos principais responsáveis por revisitar os cânones.
Este texto se propõe a analisar de que modo os dois últimos filmes de
Tarantino, Django Unchained e The Hateful Eight, podem ser lidos como
uma reinterpretação e questionamento da tese da fronteira de Frederick Jackson Turner, reposicionando o papel dos seccionalismos na elaboração
da narrativa nacional. The western frontier of the United States became a defining element of its identity and national narrative since the frontier thesis of Frederick Jackson Turner, and in the twentieth century, cinema through the western genre, crystallized essential elements that transformed the frontier into myth, and collaborated to strengthen the grandiose assumptions that the Americans attribute to themselves. Such a genre goes into crisis (of production and representation) in the late 1960s, but has been constantly taken up by some filmmakers, with Quentin Tarantino being one of the main responsible for revisiting the canons. This text proposes to analyze how Tarantino’s last two films, Django Unchained and The Hateful Eight, can be read as a reinterpretation and questioning of the frontier thesis of Frederick Jackson Turner, repositioning the role of sectionalisms in the elaboration of the national narrative. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/43314 | ISSN: | 0870-0958 2183-8925 (PDF) |
DOI: | 10.14195/2183-8925_35_15 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista de História das Ideias |
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