Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/90099
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFigueira, João
dc.date.accessioned2018-10-01T14:58:05Z
dc.date.accessioned2020-09-05T09:30:06Z-
dc.date.available2018-10-01T14:58:05Z
dc.date.available2020-09-05T09:30:06Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.isbn978-989-26-1557-8
dc.identifier.isbn978-989-26-1558-5 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/90099-
dc.description.abstractThis paper explores the institutionalization process of sense in the organizations, housed by the corporate museums. With reference to the notion and typology proposed by Danilov (1992) for corporate museums, we discuss their role in strengthening the identity of organizations and how they are a contemporary strategic element of their action. This article aims to show how the centrality of memory is so crucial to the life of organizations and how the narratives build by them it´s future-oriented. We present six perspectives of organizational memory gathered by Nissley e Casey (2002) and we compare them with Vista Alegre´s museological narrative. The paper concludes that all corporates museums contain a organizational memory policy which is the discourse of power of their organization.eng
dc.description.abstractO presente artigo mostra que os museus corporativos são uma forma de institucionalização de sentido das organizações e que o processo de construção da memória organizacional não é neutro. Tendo como referência a noção e a tipologia propostas por Danilov (1992) para os museus corporativos, discutimos o seu papel no reforço da identidade das organizações e como eles são hoje um elemento estratégico da ação delas. Pretendemos, assim, mostrar a centralidade da memória na vida das organizações e como a narrativa que ela constrói está orientada para o futuro. Situamos as seis perspetivas de memória organizacional reunidas por Nissley e Casey (2002) para cotejarmos o quadro concetual com a linguagem expográfica do museu Vista Alegre. Concluímos que os museus corporativos contêm uma política de criação da sua memória organizacional e que esta corresponde ao discurso do poder da respetiva organização.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/44265por
dc.rightsopen access-
dc.subjectorganizational memoryeng
dc.subjectcorporate museumeng
dc.subjectinstitutionalization processeng
dc.subjectorganizationseng
dc.subjectMemória organizacionalpor
dc.subjectmuseu corporativopor
dc.subjectinstitucionalização de sentidopor
dc.subjectorganizaçõespor
dc.titleAs “políticas de lembrança” dos museus corporativos na construção da memória organizacional: o caso Vista Alegrepor
dc.title.alternativeThe «remembrance policies» of corporate museums in the construction of organizational memory: the Vista Alegre caseeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage255-
uc.publication.lastPage287-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1558-5_8-
uc.publication.sectionIII. Estudos de casopor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno8-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleNarrativas mediáticas e comunicação: construção da memória como processo de identidade organizacional-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/90099/201488/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/90099/201488/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11024024-
uc.publication.parentItemId55065-
uc.itemId68306-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Narrativas mediáticas e comunicação: construção da memória como processo de identidade organizacional
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
as_politicas_de_lembranca_dos_museus_corporativos.pdf1.21 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.