Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/90096
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSantos, Larissa Conceição dos
dc.date.accessioned2018-10-01T15:08:27Z
dc.date.accessioned2020-09-05T09:30:02Z-
dc.date.available2018-10-01T15:08:27Z
dc.date.available2020-09-05T09:30:02Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.isbn978-989-26-1557-8
dc.identifier.isbn978-989-26-1558-5 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/90096-
dc.description.abstractThis paper aims to present the theoretical and analytical perspectives resulting from the intersection between the themes of memory, narrative and communication under the specific perspective of organizational communication. It is intended to highlight the strategies of legitimation supported in the narrativization of the organizational trajectory, whose fundamental argument lies in the link between organizational identity and national identity. More specifically, we observe the construction of organizational narratives (Santos, 2014a) aimed at communicating the history and memory of organizations and how these reports seek to reaffirm the social contribution and participation of companies in national development. It is also reflected on the implications of the historical and organizational narratives (Santos, 2014b) on the reconfiguration of social memory and, in order to illustrate such assertions, briefly discusses the initiatives related to the promotion of organizational memory developed by the Brazilian oil company Petrobras.eng
dc.description.abstractO presente trabalho visa apresentar as perspectivas teóricas e analíticas resultantes da interseção entre as temáticas da memória, da narrativa e da comunicação sob a ótica específica da comunicação organizacional. Pretende-se destacar as estratégias de legitimação apoiadas na narrativização da trajetória empresarial, cujo argumento fundamental reside na vinculação entre identidade organizacional e identidade nacional. Mais especificamente, observa-se a construção de narrativas organizacionais (Santos, 2014a) voltadas para a comunicação da história e da memória das organizações e a forma como estes relatos buscam reafirmar a contribuição social e participação das empresas no desenvolvimento nacional. Outrossim, reflete-se acerca das implicações das narrativas histórico-organizacionais (Santos, 2014b) na reconfiguração da memória social e, a fim de ilustrar tais assertivas, discorre-se brevemente sobre as iniciativas ligadas à promoção da memória organizacional desenvolvidas pela companhia petrolífera brasileira Petrobras.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/44265por
dc.rightsopen access-
dc.subjectMemoryeng
dc.subjectnarrativeeng
dc.subjectcommunicationeng
dc.subjectcompanieseng
dc.subjectorganizationseng
dc.subjectMemóriapor
dc.subjectnarrativapor
dc.subjectcomunicaçãopor
dc.subjectempresaspor
dc.subjectorganizaçõespor
dc.titleMemória e identidade organizacional: estratégias de legitimação sob a ótica das narrativas organizacionaispor
dc.title.alternativeOrganizational’s memory and identity: strategies of legitimation from the pers¬pective of organizational narrativeseng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage357-
uc.publication.lastPage396-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1558-5_11-
uc.publication.sectionIII. Estudos de casopor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno11-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleNarrativas mediáticas e comunicação: construção da memória como processo de identidade organizacional-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/90096/201460/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/90096/201460/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11023014-
uc.publication.parentItemId55065-
uc.itemId68299-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Narrativas mediáticas e comunicação: construção da memória como processo de identidade organizacional
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
memoria_e_identidade_organizacional.pdf1.24 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.