Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/90090
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dc.contributor.authorVieira, Kathia Regina
dc.contributor.authorCornelli, Gabriele
dc.date.accessioned2018-10-09T14:47:44Z
dc.date.accessioned2020-09-05T08:50:14Z-
dc.date.available2018-10-09T14:47:44Z
dc.date.available2020-09-05T08:50:14Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.isbn978-989-26-1584-4 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/90090-
dc.description.abstractWhen raising questions about the Pythagorean philosophers one realizes that they have undeniable influenced other thinkers, including Plato. The Pythagorean interest over science, and specially regarding music, is a clear example of such influence. Indeed music was a very important topic among Pythagoras studies, and until today the examination of its prominence in this context is abundant. Herein, this article focus on the analysis of this influence at the specific case when Pythagoras introduced the notion of soul as harmony, or more properly speaking, as a pitch. Pythagoras established that the soul, thus conceived, has three distinct elements, and this statement, rich in consequences, ended to influence the tripartite theory of the soul in Plato’s Republic.eng
dc.description.abstractAo levantarmos questões sobre os filósofos pitagóricos percebemos que é inegável a influência destes sobre outros pensadores, inclusive Platão. O interesse pitágorico pela ciência e, em particular, pela música é um claro exemplo disto. A música teve grande importância dentro do pitagorismo e, ainda hoje, é rico o estudo da sua preeminência dentro deste contexto. O enfoque deste trabalho é, então, analisar um caso específico desta influência quando Pitágoras introduziu a noção de alma como harmonia, ou mais propriamente falando como uma afinação. Pitágoras estabeleceu que a alma, assim concebida, possui três elementos distintos e esta colocação, rica em suas consequências, acabou por influenciar a teoria da alma tripartida de Platão na República.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/44277por
dc.rightsopen access-
dc.subjectHarmonyeng
dc.subjectSouleng
dc.subjectPlatoeng
dc.subjectPythagoreanismeng
dc.subjectAlmapor
dc.subjectHarmoniapor
dc.subjectPlatãopor
dc.subjectPitagorismopor
dc.titleBreve estudo sobre o pitagorismo e a concepção de alma como harmoniapor
dc.title.alternativeBrief study of pythagoreanism and the conception of the soul as an harmonyeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage36-
uc.publication.lastPage50-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1585-1_2-
uc.publication.sectionParte I - Origens do pensamentopor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno5-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleEstudos Clássicos IV: percursos-
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uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11022125-
uc.publication.parentItemId55096-
uc.itemId68290-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
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