Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/89464
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Canelo, Maria José | |
dc.date.accessioned | 2019-11-26T11:14:00Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-27T18:27:19Z | - |
dc.date.available | 2019-11-26T11:14:00Z | |
dc.date.available | 2020-08-27T18:27:19Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1701-5 (PDF) | |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1700-8 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/89464 | - |
dc.description.abstract | This study is based on a theoretical framework that combines critical approaches to culture, representation and interculturality, aiming at revisiting the pedagogical potential of images in teaching culture. It reflects on in-class experiments that tested methodologies for reading images authored by Anglophone artists to analyse the ways they represent the social category ‘race’ and the contexts that framed these representations. It also introduces methodologies that will enable the students to apply a visual close-reading to the images. It is argued that by exploring pictures carefully, students will develop their critical visual literacy and expand the practice into the real world. | eng |
dc.description.abstract | Este estudo baseia-se numa moldura teórica que combina abordagens críticas dos conceitos de cultura, representação e interculturalidade, tendo como objetivo revisitar o potencial pedagógico das imagens no ensino de cultura. Aqui se reflete sobre experiências em sala de aulas que testaram metodologias de leitura de imagens da autoria de artistas anglófonos, de molde a analisar como representam a categoria social ‘raça’ e os contextos que assistiram a essas representações. Este trabalho apresenta metodologias que permitem ao/às estudantes aplicar uma ‘close-reading’ visual à imagem. O argumento de fundo é que uma exploração atenta das imagens conduzirá ao desenvolvimento de uma literacia visual crítica que deve alargar-se ao mundo real. | por |
dc.language.iso | eng | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | EFL | eng |
dc.subject | culture | eng |
dc.subject | photography | eng |
dc.subject | critical visual literacy | eng |
dc.subject | visual close-reading | eng |
dc.subject | Inglês | por |
dc.subject | línguas estrangeira | por |
dc.subject | cultura | por |
dc.subject | fotografia | por |
dc.subject | literacia visual crítica | por |
dc.title | Telling stories from pictures: visual close-reading tools for a critical visual literacy | por |
dc.title.alternative | Contando histórias através de imagens: ferramentas de 'close-reading' visual para uma literacia visual crítica | eng |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 161 | - |
uc.publication.lastPage | 180 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-1701-5_7 | - |
uc.publication.section | Parte 3 - Ensino de Línguas Estrangeiras | por |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 9 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | por |
uc.publication.bookTitle | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/89464/198583/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/89464/198583/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/10972691 | - |
uc.publication.parentItemId | 56736 | - |
uc.itemId | 67712 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
telling_stories_from_pictures.pdf | 2.34 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.