Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/89464
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCanelo, Maria José
dc.date.accessioned2019-11-26T11:14:00Z
dc.date.accessioned2020-08-27T18:27:19Z-
dc.date.available2019-11-26T11:14:00Z
dc.date.available2020-08-27T18:27:19Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978-989-26-1701-5 (PDF)
dc.identifier.isbn978-989-26-1700-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/89464-
dc.description.abstractThis study is based on a theoretical framework that combines critical approaches to culture, representation and interculturality, aiming at revisiting the pedagogical potential of images in teaching culture. It reflects on in-class experiments that tested methodologies for reading images authored by Anglophone artists to analyse the ways they represent the social category ‘race’ and the contexts that framed these representations. It also introduces methodologies that will enable the students to apply a visual close-reading to the images. It is argued that by exploring pictures carefully, students will develop their critical visual literacy and expand the practice into the real world.eng
dc.description.abstractEste estudo baseia-se numa moldura teórica que combina abordagens críticas dos conceitos de cultura, representação e interculturalidade, tendo como objetivo revisitar o potencial pedagógico das imagens no ensino de cultura. Aqui se reflete sobre experiências em sala de aulas que testaram metodologias de leitura de imagens da autoria de artistas anglófonos, de molde a analisar como representam a categoria social ‘raça’ e os contextos que assistiram a essas representações. Este trabalho apresenta metodologias que permitem ao/às estudantes aplicar uma ‘close-reading’ visual à imagem. O argumento de fundo é que uma exploração atenta das imagens conduzirá ao desenvolvimento de uma literacia visual crítica que deve alargar-se ao mundo real.por
dc.language.isoeng-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.rightsopen access-
dc.subjectEFLeng
dc.subjectcultureeng
dc.subjectphotographyeng
dc.subjectcritical visual literacyeng
dc.subjectvisual close-readingeng
dc.subjectInglêspor
dc.subjectlínguas estrangeirapor
dc.subjectculturapor
dc.subjectfotografiapor
dc.subjectliteracia visual críticapor
dc.titleTelling stories from pictures: visual close-reading tools for a critical visual literacypor
dc.title.alternativeContando histórias através de imagens: ferramentas de 'close-reading' visual para uma literacia visual críticaeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage161-
uc.publication.lastPage180-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1701-5_7-
uc.publication.sectionParte 3 - Ensino de Línguas Estrangeiraspor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno9-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleA formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/89464/198583/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/89464/198583/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/10972691-
uc.publication.parentItemId56736-
uc.itemId67712-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
telling_stories_from_pictures.pdf2.34 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.