Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/89460
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Vaz, Ana Maria Cortez | |
dc.contributor.author | Reis, Maria José | |
dc.contributor.author | Nunes, Adélia Nobre | |
dc.contributor.author | Castro, Fátima Velez de | |
dc.date.accessioned | 2019-11-22T16:30:52Z | |
dc.date.accessioned | 2020-08-27T18:27:18Z | - |
dc.date.available | 2019-11-22T16:30:52Z | |
dc.date.available | 2020-08-27T18:27:18Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1701-5 (PDF) | |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1700-8 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/89460 | - |
dc.description.abstract | The present work aims to discuss the importance of music, art so close to students’ everyday life, as a resource and strategy of teaching/learning process in Geography. For this purpose, the song “Para os braços da minha Mãe” by Pedro Abrunhosa was explored in the classroom context, under the subject ‘Population: evolution and regional differences’, specifically with regard to’ Movements Migratory ‘, thematic present in the curriculum of Geography A, in 10th year students. The results show that music is an interesting instrument, facilitating the teaching-learning process, in the sense that it promoted the interaction and sharing of knowledge and experiences between students/ teacher and stimulated the construction of a critical view of the geographical realities. | eng |
dc.description.abstract | No presente trabalho pretende-se discutir a importância da música, arte tão próxima do quotidiano dos alunos, como recurso e estratégia facilitadora do processo de ensino/aprendizagem em Geografia. Para o efeito explorou-se, em contexto de sala de aula, a canção “Para os braços da minha Mãe” da autoria de Pedro Abrunhosa, no subtema ‘A população: evolução e diferenças regionais’, especificamente no que se refere aos ‘Movimentos Migratórios’, temáticas presentes no programa curricular de Geografia A, do 10.º ano de escolaridade. Os resultados mostram a música como um instrumento facilitador do processo de ensino-aprendizagem, no sentido em que promoveu a interação e a partilha de saberes e de experiências entre alunos/professor e estimulou a construção de uma visão crítica das realidades geográficas. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | music | eng |
dc.subject | teaching/learning process | eng |
dc.subject | migratory movements, | eng |
dc.subject | Geography | eng |
dc.subject | música | por |
dc.subject | ensino/aprendizagem | por |
dc.subject | movimentos migratórios | por |
dc.subject | Geografia | por |
dc.title | A música como recurso no processo de ensino aprendizagem em Geografia: aplicação à temática “mobilidade da população” | por |
dc.title.alternative | The music as a resource for the teaching and learning of Geography based on the theme 'mobility of the population' | eng |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 73 | - |
uc.publication.lastPage | 85 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-1701-5_3 | - |
uc.publication.section | Parte 1 - Ensino de Geografia | por |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 5 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | por |
uc.publication.bookTitle | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/89460/198567/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/89460/198567/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/10972345 | - |
uc.publication.parentItemId | 56736 | - |
uc.itemId | 67708 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_musica_como_recurso_no_processo_de_ensino.pdf | 749.14 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.