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https://hdl.handle.net/10316.2/89454
Title: | Movência e identidade: abordagens didáticas de temas interculturais e artísticos a partir do conto “George” de Maria Judite de Carvalho | Other Titles: | Mobility and identity: a didactic approach to intercultural and interartistic studies, based on the short story "George" by Maria Judite de Carvalho | Authors: | Simões, Maria João Mateus, Rui Afonso |
Keywords: | interculturality;identity;interarts;literature;teaching;interculturalidade;identidade;estudos interartes;literatura;ensino | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | The representation of concepts such as “address”, identity, acculturation
and cosmopolitanism will be analysed within the context of the short story “George” by
Maria Judite de Carvalho, taking into account the interpretation of the mobility directions of
the main character. The strategies to create motivation for reading will also be considered.
Considering that the target audience comprises 12th grade student, it is argued that students
can be made to realize a) the complex construction of the self and its multiplicity; b) the
changes operated on the self when in contact with the art and culture of the ‘other’; and
c) the migrant’s mobility. Taking the 12th grade Portuguese syllabus as a starting-point, an
analysis of the different aspects of the short story will be presented, in the light of these
three notions, and didactic strategies will be suggested to enable understanding of the main
concepts and to emphasize the contribution of an intercultural and interartistic approach
to the text. A partir da interpretação dos sentidos da movência da protagonista do conto “George” de Maria Judite de Carvalho refletir-se-á, primeiramente, sobre a representação de conceitos como o de “morada”, identidade, aculturação e cosmopolitismo. Num segundo momento, ponderar-se-á a motivação para a leitura. Como o público-alvo é o aluno do 12.º ano, poderá apelar-se ao reconhecimento por parte dos alunos a) da construção complexa do sujeito múltiplo; b) da mudança do sujeito ao contactar com a pintura e a cultura do ‘outro’; e c) da movência do migrante. Partindo dos tópicos de conteúdo previstos no programa de Português do 12.º ano, far-se-á uma análise dos aspetos do conto que podem beneficiar de uma leitura feita à luz dessas três noções, sugerindo estratégias didáticas que viabilizem a sua apropriação e destaquem o contributo de uma abordagem intercultural e interartística para a interpretação do texto. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/89454 | ISBN: | 978-989-26-1701-5 (PDF) 978-989-26-1700-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1701-5_16 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A formação inicial de professores nas humanidades: reflexões didáticas |
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