Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/89428
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dc.contributor.authorLeão, Delfim F.
dc.date.accessioned2019-11-27T14:43:11Z
dc.date.accessioned2020-08-27T18:02:22Z-
dc.date.available2019-11-27T14:43:11Z
dc.date.available2020-08-27T18:02:22Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978‑989‑26‑1839‑5 (PDF)
dc.identifier.isbn978‑989‑26‑1838‑8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/89428-
dc.description.abstractIn Greece, the typical profile of the sophós refers to a paradigm connoted with the dominant stratum of Greek culture: the sage is generally a Greek, a man and an aristocrat. Nevertheless, from the earliest literary manifestations of this tradition, one can also detect the marks of an alternative wisdom, permeated by feminine sensibility (Cleobuline/Eumetis), by popular responsiveness (Aesop) and by barbaric acuity — in the most common sense of ‘foreign’ as well as ‘primitive’ and therefore not yet polluted by the vices of civilization (represented by the noble Anacharsis of Scythia). Taking these assumptions into account, this study aims to analyze the figure of Anacharsis in the light of the concepts of phýsis and nómos, in those sources that explore the potential clash between the social convention and the affirmation of an exuberant human nature, with particular emphasis on Plutarch and Lucian of Samosata.eng
dc.description.abstractNa Grécia, o perfil típico do sophós remete para um paradigma conotado com o estrato dominante da cultura grega: o sábio é geralmente grego, homem e aristocrata. Ainda assim, verifica-se que, desde as primeiras manifestações literárias desta tradição, se podem detetar igualmente as marcas de uma sabedoria alternativa, permeada pela sensibilidade feminina (Cleobulina/Eumétis), pela mundividência popular (Esopo) e pela acutilância bárbara — tanto no sentido mais comum de ‘estrangeira’ como também de ‘primitiva’ e portanto não poluída ainda pelos vícios da civilização (representada pelo nobre Anacársis da Cítia). Tendo em conta estes pressupostos, propõe-se nesta abordagem a análise da figura de Anacársis à luz da dinâmica phýsis e nómos, nas fontes que exploram as potencialidades do embate entre a convenção social e a afirmação de uma natureza humana exuberante, com particular destaque para Plutarco e Luciano de Samósata.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.rightsopen access-
dc.subjectphýsiseng
dc.subjectnómoseng
dc.subjectAnacharsiseng
dc.subjectPlutarcheng
dc.subjectLucian of Samosataeng
dc.subjectphýsispor
dc.subjectnómospor
dc.subjectAnacársispor
dc.subjectPlutarcopor
dc.subjectLuciano de Samósatapor
dc.titleO embate de phýsis e nómos no cita Anacársis: sábio por natureza e por natureza contrário à convençãopor
dc.title.alternativeThe clash of phýsis and nómos in the Scythian Anacharsis: wise by nature and by nature contrary to conventioneng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage255-
uc.publication.lastPage269-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978‑989‑26‑1839‑5_15-
uc.publication.sectionNómos e phýsis na Antiguidadepor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno16-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleCasas, património, civilização: nomos versus physis no pensamento grego-
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uc.itemId67676-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Casas, património, civilização: nomos versus physis no pensamento grego
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