Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/8804
Title: | Fatores de risco para o insucesso escolar: a relevância das variáveis psicológicas e comportamentais do aluno | Other Titles: | Risk factors for school failure: the relevance of student’s psychological and behavioral variables Facteurs de risque pour l’échec scolaire: l’importance des variables psychologiques et comportementaux de l’élève |
Authors: | Miguel, Rita Ramos Rijo, Daniel Lima, Luiza Nobre |
Keywords: | School failure;School dropout;Family;School;Student risk factors;Échec scolaire;Décrochage scolaire;La famille;L’école;Les facteurs de risque des étudiants;Insucesso escolar;Abandono escolar;Família;Escola;Fatores de risco do aluno | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | A escolaridade constitui um dos pilares fundamentais da preparação dos
cidadãos para a vida adulta em todo o mundo ocidental. Neste contexto,
o insucesso e o abandono escolares constituem handicaps importantes,
capazes de influenciar todo o desenvolvimento do indivíduo. A investigação
das variáveis associadas ao insucesso/abandono escolar tem identificado
um conjunto diversificado de fatores de risco que podemos agrupar em
três categorias: familiares, escolares e do próprio aluno. A investigação
disponível sobre estes últimos, porque mais relevantes para intervenções
de natureza psicológica, é revista e criticamente analisada neste artigo.
Por fim, é proposto um modelo compreensivo que integra as variáveis
de natureza cognitiva, comportamental e interpessoal do aluno que parecem
ter influência no desempenho e resultados escolares do mesmo. La scolarité est un des piliers fondamentaux de la préparation des citoyens pour la vie adulte dans tout le monde occidental. Dans ce cadre, l’échec et l’abandon scolaires constituent des handicaps importants, capables d’influencer tout le développement de l’individu. La recherche des variables associés à l’échec/abandon scolaire, a identifié un ensemble diversifié de facteurs de risque, susceptibles d´être regroupés en trois catégories: familiaux, scolaires et de l’élève, lui‑même. La recherche développée sur ceux derniers, est revue et analysée de façon critique dans cet article, car elle est la plus importante pour les interventions individuelles de nature psychologique. Pour terminer, nous proposons un modèle compréhensif que prévoit les variables de nature cognitive, comportementale et interpersonnelle de l’élève, qui semblent avoir de l’influence sur la performance et les résultats scolaires. In Occidental culture, success at school is a basic requirement for citizens to be fully prepared for adulthood. Consequently, school failure and school drop out correspond to important handicaps, influencing the individual’s development all along lifetime. Research has identified a considerably great amount of variables that may function as risk factors, which may be classified in three different types: family factors, school/organizational factors, and individual factors. Research about individual risk factors, once they constitute important targets for psychological interventions, is critically reviewed in this paper. Finally, a comprehensive model is proposed, including the student’s cognitive, behavioral, and interpersonal variables capable of influencing school performance and achievement. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/8804 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_46-1_7 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
07_fatores_de_risco_para_o_insucesso_escolar.pdf | 251.15 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.