Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/8804
Title: Fatores de risco para o insucesso escolar: a relevância das variáveis psicológicas e comportamentais do aluno
Other Titles: Risk factors for school failure: the relevance of student’s psychological and behavioral variables
Facteurs de risque pour l’échec scolaire: l’importance des variables psychologiques et comportementaux de l’élève
Authors: Miguel, Rita Ramos
Rijo, Daniel
Lima, Luiza Nobre
Keywords: School failure;School dropout;Family;School;Student risk factors;Échec scolaire;Décrochage scolaire;La famille;L’école;Les facteurs de risque des étudiants;Insucesso escolar;Abandono escolar;Família;Escola;Fatores de risco do aluno
Issue Date: 2012
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: A escolaridade constitui um dos pilares fundamentais da preparação dos cidadãos para a vida adulta em todo o mundo ocidental. Neste contexto, o insucesso e o abandono escolares constituem handicaps importantes, capazes de influenciar todo o desenvolvimento do indivíduo. A investigação das variáveis associadas ao insucesso/abandono escolar tem identificado um conjunto diversificado de fatores de risco que podemos agrupar em três categorias: familiares, escolares e do próprio aluno. A investigação disponível sobre estes últimos, porque mais relevantes para intervenções de natureza psicológica, é revista e criticamente analisada neste artigo. Por fim, é proposto um modelo compreensivo que integra as variáveis de natureza cognitiva, comportamental e interpessoal do aluno que parecem ter influência no desempenho e resultados escolares do mesmo.
La scolarité est un des piliers fondamentaux de la préparation des citoyens pour la vie adulte dans tout le monde occidental. Dans ce cadre, l’échec et l’abandon scolaires constituent des handicaps importants, capables d’influencer tout le développement de l’individu. La recherche des variables associés à l’échec/abandon scolaire, a identifié un ensemble diversifié de facteurs de risque, susceptibles d´être regroupés en trois catégories: familiaux, scolaires et de l’élève, lui‑même. La recherche développée sur ceux derniers, est revue et analysée de façon critique dans cet article, car elle est la plus importante pour les interventions individuelles de nature psychologique. Pour terminer, nous proposons un modèle compréhensif que prévoit les variables de nature cognitive, comportementale et interpersonnelle de l’élève, qui semblent avoir de l’influence sur la performance et les résultats scolaires.
In Occidental culture, success at school is a basic requirement for citizens to be fully prepared for adulthood. Consequently, school failure and school drop out correspond to important handicaps, influencing the individual’s development all along lifetime. Research has identified a considerably great amount of variables that may function as risk factors, which may be classified in three different types: family factors, school/organizational factors, and individual factors. Research about individual risk factors, once they constitute important targets for psychological interventions, is critically reviewed in this paper. Finally, a comprehensive model is proposed, including the student’s cognitive, behavioral, and interpersonal variables capable of influencing school performance and achievement.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/8804
ISSN: 1647-8614
DOI: 10.14195/1647-8614_46-1_7
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
07_fatores_de_risco_para_o_insucesso_escolar.pdf251.15 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.