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https://hdl.handle.net/10316.2/5349
Title: | Re-viewing scientific models of career as social constructions | Authors: | Savickas, Mark L. | Keywords: | interests;social constructionism;career stages;vocational psychology;dejjobing;interesses;construcionismo social;estádios de carreira;psicologia vocacional;dejjobing | Issue Date: | 2010 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Este artigo discute os conceitos fundamentais da psicologia vocacional do
século xx e retoma os seus significados à luz das preocupações dos trabalhadores
do século xix. Para integrar as mudanças impostas pela economia
mundial, os psicólogos vocacionais e conselheiros de carreira, serão mais
eficazes no apoio aos seus clientes se os prepararem para estar aptos a
trabalhar (e a ter sucesso) em organizações que não se circunscrevem aos
limites do mundo do trabalho tal como este era concebido no século transacto.
Para tal, propõe-se que se suplementem os conceitos prevalecentes,
sustentadas pelo positivismo lógico, com constructos pós-modernos baseados
no construcionismo social. This article discusses the core concepts used in the science of vocational psychology during the 20th century and re-views their meaning relative to the career concerns of workers in the 21st century. Vocational psychologists and career counselors may better assist individuals prepare for and succeed in the boundaryless organizations of the global economy if they supplement the meaning of modern concepts grounded in logical positivism with postmodern constructs grounded in social constructionism. |
Description: | Número conjunto comemorativo dos 30 anos da FPCEUC | URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/5349 | ISSN: | 1647-8614 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
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