Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/4801
Title: | A formação inicial de professores de Física e Química na Universidade de Coimbra: a evolução dos currículos no âmbito do processo de Bolonha | Authors: | Nunes, Maria Laura Guimarães Castro Rebelo, Maria da Piedade Pessoa Vaz Nascimento, Maria Augusta Vilalobos |
Keywords: | initial teacher training;Physics and Chemistry teachers;formation initiale des enseignants;enseignants des disciplines de Physique et de Chimie;formação inicial de professores;professores de Física e Química | Issue Date: | 2010 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | O presente artigo reporta parte de um estudo4 que incidiu na caracterização
e análise da formação inicial de professores de Física e Química ministrada
na Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra (FCTUC),
tendo por principal objectivo enquadrar e analisar a evolução dos currículos
de formação decorrente da implementação do Processo de Bolonha.
Da análise efectuada constata-se que, no âmbito do Processo de Bolonha,
a qualificação profissional para a docência passa a ser ao nível de 2º Ciclo,
ou seja, de mestrado, sendo que a principal alteração encontrada nos currículos
de formação se prende com a introdução de uma componente de
metodologia da investigação em educação. Acentua-se a importância de um
reequacionamento do funcionamento da componente prática da formação,
nomeadamente na sua articulação com o desenvolvimento dos projectos de
investigação, bem como a necessidade de desenvolverem novas perspectivas
e abordagens que dinamizem a prática pedagógica supervisionada e que
promovam a antecipação da aproximação à realidade escolar. Cette étude a comme point de départ un travail plus vaste concernant la caractérisation et l’analyse de la formation initiale des enseignants des disciplines de Physique et de Chimie dans le cadre de la Faculté des Sciences et Technologie de l’Université de Coimbra (FCTUC). On vise à connaître et à comprendre l’évolution des curricula de formation et de la pratique pédagogique de supervision, suite à l’application de la réforme de Bologne. On constate, de prime abord, que, dans le cadre de cette réforme de Bologne, la formation qualifiée visant la pratique pédagogique reste maintenant associée au 2ème cycle de formation (master), le principal changement des curricula de formation ayant trait à l’introduction d’un modèle de méthodologie de la recherche en éducation. On arrive ainsi, d’une part, à une mise en question du fonctionnement de la composante pratique de la formation et de son articulation avec le développement des projets de recherche qui en sont sous-jacents. D’autre part, on insiste sur de la nécessité de trouver de nouvelles perspectives et de nouveaux axes interprétatifs concernant la dynamique de la supervision de la pratique pédagogique, en essayant de mettre en avant son rapport étroit à la réalité scolaire. The present work reports on part of a more general study whose goal is the characterization and analysis of the initial training of Physics and Chemistry teachers at the Faculty of Sciences and Technology of the University of Coimbra (FCTUC, the Portuguese acronym), aiming at identifying and understanding the evolution subsequent to the implementation of the Bologna Process at the level of the training curricula and supervised pedagogical practice. From the analysis carried on, it turns out that, in the framework of the Bologna process, the qualification for the professorship requires the 2nd cycle, i.e. the Master degree, the main change being found in the formation curricula which now contains a component on educational research methodology. We emphasize the importance of an implementation of a working model for the training, namely in its articulation with the development of research projects, as well as the need to find new perspectives and approaches which might contribute to support the supervised pedagogical training and promote the anticipation of the approximation to the real school. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/4801 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_44-1_8 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
13_-_a_formacao_inicial_de_professores_de_fisica_e_quimica_na_universidade_decoimbra-_a_evolucao_dos_curriculos_no_ambito_do_processo_de_bolonha.pdf | 282.2 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.