Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/4796
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Boavida, João | - |
dc.contributor.other | Universidade de Coimbra. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação (ed. lit.) | - |
dc.date.accessioned | 2012-06-14T15:27:34Z | |
dc.date.accessioned | 2020-10-06T20:27:13Z | - |
dc.date.available | 2012-06-14T15:27:34Z | |
dc.date.available | 2020-10-06T20:27:13Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.issn | 1647-8614 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/4796 | - |
dc.description.abstract | O artigo chama a atenção para a difícil conciliação que as universidades terão que fazer entre investigação e ensino, em condições sociais inéditas e na nova ordem mundial em que se encontram. Reconhece a dificuldade em mudar mentalidades e atitudes mas vê na qualificação pedagógica, em sentido lato, o único caminho possível. Reconhece também, como sinal de esperança, que ao longo da sua história o ensino universitário tem sabido responder às mudanças sociais e culturais que lhe foram sendo colocadas. | por |
dc.description.abstract | Cet article attire l’atention sur la difficile conciliation, dont les universités auront l’affaire, entre l’investigation et l’enseignement, dans des conditions sociales inédites et dans le nouvel ordre mondial où elles se trouvent. On y reconnaît la difficulté à changer les mentalités et les attitudes mais on voit dans la qualitication pédagogique, au sens la plus étendu, le seul chemin possible. On y reconnait aussi, tel un signe d’éspérance, qu’au long de son histoire l’enseigement universitaire a bien su répondre aux changements sociaux et culturels qui lui ont été présentés. | fra |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to focus on the difficult conciliation that universities will have to do between investigation and teaching, in serious social conditions and in a new world order, where they belong. It recognizes the difficulty in changing mentalities and attitudes but it projects in the pedagogical qualification, in general terms, as the only way to go ahead. It also recognizes, as a sign of hope, that thru its long history, university teaching, has always been able to respond to social and cultural changes that where on its way. | eng |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | - |
dc.subject | higher education | eng |
dc.subject | enseigement universitaire | fra |
dc.subject | ensino universitário | por |
dc.title | Ensino superior para o novo século: problema ou solução? | por |
dc.type | article | - |
uc.publication.collection | Revista Portuguesa de Pedagogia 44-1 | - |
uc.publication.firstPage | 9 | - |
uc.publication.issue | 1 | - |
uc.publication.lastPage | 36 | - |
uc.publication.location | Coimbra | - |
uc.publication.journalTitle | Revista Portuguesa de Pedagogia | - |
uc.publication.volume | 44 | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/1647-8614_44-1_1 | - |
uc.publication.orderno | 2 | - |
uc.publication.area | Ciências Sociais | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/4796/275840/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/4796/275840/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/12336489 | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6_-_ensino_superior_para_o_novo_seculo._problema_ou_solucao.pdf | 320.12 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.