Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47625
Title: | A música como recurso no processo de ensino aprendizagem em Geografia: aplicação à temática “mobilidade da população” | Other Titles: | The music as a resource for the teaching and learning of Geography based on the theme 'mobility of the population' | Authors: | Vaz, Ana Maria Cortez Reis, Maria José Nunes, Adélia Nobre Castro, Fátima Velez de |
Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/47620 | Abstract: | No presente trabalho pretende-se discutir a importância da música, arte
tão próxima do quotidiano dos alunos, como recurso e estratégia facilitadora do processo
de ensino/aprendizagem em Geografia. Para o efeito explorou-se, em contexto de sala de
aula, a canção “Para os braços da minha Mãe” da autoria de Pedro Abrunhosa, no subtema
‘A população: evolução e diferenças regionais’, especificamente no que se refere aos ‘Movimentos
Migratórios’, temáticas presentes no programa curricular de Geografia A, do 10.º
ano de escolaridade. Os resultados mostram a música como um instrumento facilitador do
processo de ensino-aprendizagem, no sentido em que promoveu a interação e a partilha de
saberes e de experiências entre alunos/professor e estimulou a construção de uma visão
crítica das realidades geográficas. The present work aims to discuss the importance of music, art so close to students’ everyday life, as a resource and strategy of teaching/learning process in Geography. For this purpose, the song “Para os braços da minha Mãe” by Pedro Abrunhosa was explored in the classroom context, under the subject ‘Population: evolution and regional differences’, specifically with regard to’ Movements Migratory ‘, thematic present in the curriculum of Geography A, in 10th year students. The results show that music is an interesting instrument, facilitating the teaching-learning process, in the sense that it promoted the interaction and sharing of knowledge and experiences between students/ teacher and stimulated the construction of a critical view of the geographical realities. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47625 | ISBN: | 978-989-26-1701-5 (PDF) 978-989-26-1700-8 |
DOI: | https://doi.org/10.14195/978-989-26-1701-5_3 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Nova Pombalina |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A_musica_como_recurso_no_processo_de_ensino.pdf | 749.14 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.