Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47423
Title: | Anatomia de um crime: cruzando comunicação e ciências físicas e químicas | Other Titles: | Anatomy of a crime: crossing communication and physical anda chemical sciences | Authors: | Correia, Marisa Carmo, Teresa Maia e |
Keywords: | Teacher Training;Interdisciplinarity;Communication;Physical and Chemical Sciences;Formação de Professores;Interdisciplinaridade;Comunicação;Ciências Físicas e Químicas | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | The chapter reports on an interdisciplinary digital-based activity carried out
within the framework of teacher training, between the units Communicating in Portuguese
Language (CLP) and Physical and Chemical Sciences (CFQ), from the degree in Basic Education
at the School of Education of the Polytechnic Institute of Santarém. Based on the recent
interest in forensic science, greatly enhanced by the abundance of television series in which
the subject is central, we created a didactic activity that consisted of investigation around
a fictitious homicide case. The exercise, which took place on several digital platforms, involved
challenges for students and teachers that allow us to reflect on some of the issues
that are now most acutely posed in the process of training future teachers in interaction
with the Digital Humanities. O capítulo relata a atividade interdisciplinar de base digital realizada no âmbito da formação de professores, entre as unidades curriculares Comunicar em Língua Portuguesa (CLP) e Ciências Físicas e Químicas (CFQ), da licenciatura em Educação Básica na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém. Partindo do interesse recente pela ciência forense, muito potenciado pela abundância de séries televisivas em que o assunto é central, criámos uma atividade didática que consistiu na investigação em torno de um caso de homicídio fictício. O exercício, que decorreu em várias plataformas digitais, envolveu desafios para discentes e docentes que nos permitem refletir sobre algumas das questões que hoje se colocam com mais acuidade no processo de formação de futuros professores em interação com as Humanidades Digitais. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47423 | ISBN: | 978-989-26-1772-5 (PDF) 978-989-26-1771-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1772-5_15 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
anatomia_de_um_crime.pdf | 1.74 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.