Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47420
Title: A educação matemática mediada pelas tecnologias digitais: o uso da programação de computadores como estratégia didática
Other Titles: Mathematical education mediated by digital technologies: the use of computer programming as a pedagogical strategy
Authors: Lessa, Valéria Espíndola
Teixeira, Adriano Canabarro
Barros, Daniela Melaré V.
Keywords: Computer Programming;Theory of Conceptual Fields;Functions Afim;Theory of Learning Styles;Programação de Computadores;Teoria dos Campos Conceituais;Funções Afim;Teoria dos Estilos de Aprendizagem
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: This work relates to Mathematics Education mediated by digital technologies and is part of an on-going PhD project conducted by the Digital Culture Research Group of the University of Passo Fundo, Brazil. It aims to reflect on the use of computer programming in the teaching and learning of Mathematics. The theoretical frame of the investigation is in Gerard Vergnaud’s Theory of Conceptual Fields and in elements of the constructionist theory of Seymour Papert. The current research is qualitative with an empirical study. Based on the preliminary results, which point to the potential of the act of programming for the recognition of operative invariants, it is intended to broaden the theoretical reference and to replicate the empirical study based on the constitution of a pedagogical strategy based on the Theory of Learning Styles.
Este trabalho insere-se na temática sobre a Educação Matemática mediada pelas tecnologias digitais e constitui parte de uma investigação de doutorado realizada junto ao Grupo de Pesquisa em Cultura Digital da Universidade de Passo Fundo, Brasil. Tem como objetivo refletir sobre o uso da programação de computadores no ensino e na aprendizagem da Matemática. O referencial teórico da investigação está na Teoria dos Campos Conceituais de Gerard Vergnaud e em elementos da teoria construcionista de Seymour Papert. A investigação em curso é de cunho qualitativo com estudo empírico. Com base nos resultados preliminares, que apontam para o potencial do ato de programar para o reconhecimento de invariantes operatórios, pretende-se ampliar o referencial teórico e replicar o estudo empírico a partir da constituição de uma estratégia didática baseada na Teoria dos Estilos de Aprendizagem.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/47420
ISBN: 978-989-26-1772-5 (PDF)
978-989-26-1771-8
DOI: 10.14195/978-989-26-1772-5_12
Rights: open access
Appears in Collections:Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura

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