Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47417
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTorres, Patrícia Lupion
dc.contributor.authorBehrens, Marilda Aparecida
dc.contributor.authorCosme, Ariana
dc.date.accessioned2019-10-02T15:39:45Z
dc.date.accessioned2020-08-28T16:13:24Z-
dc.date.available2019-10-02T15:39:45Z
dc.date.available2020-08-28T16:13:24Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978-989-26-1772-5 (PDF)
dc.identifier.isbn978-989-26-1771-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/47417-
dc.description.abstractResearch on new possibilities for teaching and learning has generated the need to seek innovative processes for the ongoing training of teachers. The paths traced for teacher training, imply to meet a new paradigm and for this we opted for the paradigm of complexity (MORIN, 2000). This paradigm defies thinking and living contemplating multiple trends, considering the achievements of the different eras: Oral, Written and Digital. The knowledge society has propelled the Digital Age, which has developed through information technologies. Thus, there is a conviction that in continuing education, it is necessary to consider that technology can help in new proposals for teaching in an innovative paradigm. In this sense, the use of technology with all its spectrum is defended, and among it, CmapTools software for the elaboration of Conceptual Maps can help in the transformation of information in knowledge in a critical and reflective way.eng
dc.description.abstractA investigação sobre novas possibilidades de ensinar e aprender gerou a necessidade de buscar processos inovadores de formação continuada de professores. Os caminhos traçados para formação de professores, implicam em atender a um novo paradigma, nessa proposta foi acolhido o paradigma da complexidade (MORIN, 2000). Esse paradigma desafia a pensar e viver contemplando múltiplas tendências, considerando as conquistas das diferentes eras Oral, Escrita e Digital. A sociedade do conhecimento impulsionou a Era Digital, que se desenvolveu por meio das tecnologias de acesso à informação. Sendo assim, há convicção de que numa formação continuada necessita considerar que a tecnologia pode auxiliar em novas propostas para docência num paradigma inovador. Nesse sentido, defende-se a utilização da tecnologia com todo seu espectro, dentre elas, destaca-se o software CmapTools para a elaboração dos Mapas Conceituais que podem auxiliar na transformação de informações em conhecimento de maneira crítica e reflexiva.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.rightsopen access-
dc.subjectConceptual Mapseng
dc.subjectTeacher Trainingeng
dc.subjectComplexityeng
dc.subjectMapas Conceituaispor
dc.subjectFormação de Professorespor
dc.subjectComplexidadepor
dc.titleMapas conceituais como estratégia inovadora na formação de professores no paradigma da complexidadepor
dc.title.alternativeConceptual maps as a strategy in innovative teacher training in the paradigm of complexityeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage189-
uc.publication.lastPage206-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1772-5_9-
uc.publication.sectionParte 2 - Tecnologias digitais em contextos educacionais: experiências, propostas e possibilidadespor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno10-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleEducação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/47417/199066/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/47417/199066/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/10981305-
uc.publication.parentItemId55445-
uc.itemId67805-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mapas_conceituais_como_estrategia_inovadora.pdf1.5 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.