Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47267
Title: | Antologia Grega: epitáfios: (livro VII) | Other Titles: | Greek Anthology: epitaphs: (book VII) | Authors: | Jesus, Carlos A. Martins de (trad.) | Keywords: | Greek Anthology;Epigram,;epitaph;death;Antologia Grega;Epigrama;epitáfio;morte | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Book VII of the Greek Anthology gathers a total of 748 epigrams that are, in
general, epitaphs. Planudes copied 582 of them, of which eleven are not in the
Palatinus, and it is uncertain why he excluded the other 179 copied in P.
In the form of a dialog or not, since its origins the epitaph stages, even if implicitly,
an ephemeral connexion between the deceased and the one who reads it. It is
about immortalisation, about the dead keeping a link, by means of memory
(mnema), with the world of the livings, achieved when his name is pronounced by
the passer-by that reads it in the grave. O livro VII da Antologia Grega reúne um total de 748 epigramas que, salvo algumas exceções, respondem à categorização de epitáfios. Planudes copiou 582 destes epigramas, onze dos quais ausentes da tradição palatina, não sendo claro o critério que levou à exclusão dos outros 179 presentes em P. Dialógico ou não, desde as suas origens o epitáfio encena, implicitamente que seja, uma relação efémera entre o defunto celebrado e outro indivíduo que o lê. Trata-se de imortalizar, de garantir que o primeiro mantém, por via da memória (mnema), uma relação com o mundo dos vivos, conseguida no momento em que o seu nome é pronunciado pelo transeunte que o lê na lápide. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47267 | ISBN: | 978-989-26-1694-0 978-989-26-1695-7 (PDF) |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1695-7 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Pombalina |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
antologia_grega_vii.pdf | 1.73 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.