Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/4662
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Amaral, Ana Paula | - |
dc.contributor.author | Silva, Carlos Fernandes da | - |
dc.contributor.other | Universidade de Coimbra. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação (ed. lit.) | - |
dc.date.accessioned | 2012-06-14T14:38:13Z | |
dc.date.accessioned | 2020-10-06T20:26:35Z | - |
dc.date.available | 2012-06-14T14:38:13Z | |
dc.date.available | 2020-10-06T20:26:35Z | - |
dc.date.issued | 2008 | - |
dc.identifier.issn | 1647-8614 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/4662 | - |
dc.description.abstract | Ao longo do presente trabalho procurámos estudar o impacto do estado de saúde (física e psíquica) do estudante no desempenho académico, assim como, as repercussões nesse mesmo desempenho de uma actividade profissional paralela. A amostra foi constituída por 195 estudantes, no primeiro momento, tendo ficado reduzida a 177 no segundo momento de avaliação. Os principais resultados e conclusões sugerem que: 1) Os trabalhadores estudantes têm um desempenho académico inferior; 2) De todos os factores estudados, apenas a idade se pode considerar como variável preditora do desempenho académico; 3) Os indivíduos que recorrem ao médico têm um desempenho académico inferior; 4) Não existem diferenças estatisticamente significativas entre as médias do desempenho académico dos indivíduos com, e sem, doença crónica e daqueles que apresentam, ou não, perturbação emocional; 5) Não existem diferenças estatisticamente significativas entre o princípio e o final do ano lectivo, quanto à sintomatologia física e psíquica avaliada. | por |
dc.description.abstract | Au long du travail présent, nous cherchons à étudier l’impact de l’état de santé physique et psychologique de l’étudiant dans la performance académique, ainsi que les répercussions dans cette même performance, de une activité professionnel parallèle. L’échantillon a été constitué par 195 étudiants au premier moment, en restant réduit à 177 au second moment. Les principaux résultats et conclusions suggèrent que: 1) Les travailleurs étudiants ont une performance académique inférieure; 2) De tous les facteurs étudiés, on ne peut considérer que l’âge comme variable prédisant de la performance académique; 3) Les étudiants qui recourent au médecin ont une performance inférieure; 4) Il n’y a pas de différences statistiquement significatives entre les moyennes de la performance académiques des individus avec, et sans maladie chronique et de ceux qui présentent, ou non, de perturbation émotionnelle; 5) Il n’y a pas de différences statistiquement significatives entre le début et le final de l’année scolaire, en ce qui concerne la symptomatologie physique et psychique évaluée. | fra |
dc.description.abstract | In this study we evaluated the impact of health state (physical an emotional) of the student on his academic performance. Furthermore, the influence of a parallel professional activity was analysed as well. Two moments were considered: first at the beginning of the academic term (195 students) and second at the end of this term (177 students). Main results and conclusions suggest that: 1) Students that have a parallel professional activity have a performance academic worst than those who haven’t this activity; 2) From all the variables considered, only age may be considered predictor of the academic performance; 3) Students that have been medically assisted had a worst performance; 4) No statistically relevant differences were found on the academic performances of individuals with and without chronic diseases, and of individuals with and without emotional disturbances; 5) No statistically relevant differences were found either the start and the end of the academic term, on the physical and emotional symptoms under evaluation. | eng |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade Coimbra | - |
dc.title | Estado de saúde, stress e desempenho académico numa amostra de estudantes do ensino superior. | por |
dc.type | article | - |
uc.publication.collection | Revista Portuguesa de Pedagogia 42-1 | - |
uc.publication.firstPage | 111 | - |
uc.publication.issue | 1 | - |
uc.publication.lastPage | 133 | - |
uc.publication.location | Coimbra | - |
uc.publication.journalTitle | Revista Portuguesa de Pedagogia | - |
uc.publication.volume | 42 | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/1647-8614_42-1_6 | - |
uc.publication.orderno | 6 | - |
uc.publication.area | Ciências Sociais | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/4662/275418/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/4662/275418/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/12328601 | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
estado_de_saude__stress_e_desempenho_academico_numa_amostra_de_estudantes_do_ensino_superior.pdf | 654.82 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.