Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/4640
Title: Competências: um caminho educativo para novos desafios
Authors: Almeida, Luísa Maria Pinhal de
Issue Date: 2007
Publisher: Imprensa da Universidade Coimbra
Abstract: O presente artigo visa, com base na análise das problemáticas inerentes à realidade pós-moderna, perspectivar um caminho educativo que possa constituir um projecto válido para gerir com sucesso os novos desafios propostos ao nosso mundo global. O caminho apontado baseia-se no modelo das competências, cuja concepção antropológica que desenvolve promove indivíduos competentes, capazes de fazer face aos desafios da pós-modernidade. Na parte final é realizada esta articulação entre as competências e as necessidades trazidas por esta nova ordem social, o que funciona como um espécie de conclusão, que é precedida por todo um percurso fundamentador, no qual a noção de competência e o conceito de pós-modernidade são apresentados.
Cet article vise, en se basant sur l’analyse des problématiques inhérentes à la réalité post-moderne, à retrouver un chemin pour l´éducation, qui puisse constituer un project valable, en vue de gérer avec succès les paris de notre monde global. Le chemin envisagé se fonde sur le modèle des compétences, dont la conception anthropologique sous-jacente pointe vers la promotion d’ individus capables de faire face aux paris de la post-modernité. Dans la dernière partir de ce texte, on fait l´articulation entre compétences et besoins déclanchés par le nouveau ordre social, tandis que auparavant on a essayé de faire un parcours, visant à bien cerner les notions de compétence et celle de post-modernité.
The present article, based on the analysis of post-modern reality issues, aims to put in perspective an educational path that may constitute a valid project to successfully manage the new challenges presented by our global world. That educational path is based on the competences model, whose anthropological conception, promotes individuals capable of dealing with the post-modernity challenges. In the last part, an articulation between competences and the needs brought about by the new social order is made, functioning as a conclusion, which is preceded by a justification path, in which the concepts of competence and post-modernity are presented.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/4640
ISSN: 1647-8614
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16_-_competencias_-_um_caminho_educativo_para_novos_desafios.pdf1.05 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.