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Title: Um modelo para a Bibliotheca do Povo e das Escolas: a Biblioteca del Popolo
Other Titles: A model for the Biblbliotheca do Povo e das Escolas: the Biblblioteca del Popolo
Authors: Bonifácio, Vitor
Keywords: Book History;Bibliotheca do Povo e das Escolas;Biblioteca del Popolo;Edoardo Sonzogno;História do Livro;Bibliotheca do Povo e das Escolas;Biblioteca del Popolo;Edoardo Sonzogno
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
UA Editora - Universidade de Aveiro
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/46162
Abstract: The two hundred and thirty seven volumes of the Bibliotheca do Povo e das Escolas (People and Schools Library, BPE) were published between 1881 and 1913. The publisher David Corazzi (1845‑1896) savvy commercial strategy helped the publication to attain an immense success in Portugal and Brazil. The first sixteen numbers had print runs of 10 000 copies or more. At the time these numbers were unusually high in Portugal. Conceptually the BPE falls in line with international publishing dynamics of the second half of the nineteenth century. The development of new printing technologies led to a price decrease of printed materials, namely that of periodicals: newspapers, magazines and fascicles. The widespread belief that popular classes needed instruction implied an increased investment in public education, particularly at the primary level. Naturally higher literacy led to a larger number of potential readers. Both the publisher and Xavier da Cunha (1840‑1920), the first editor of the collection, claimed that foreign models inspired the creation of BPE. Notwithstanding neither referred a specific model. So far these statements have been interpreted to mean that an editorial strategy similar to other publications was implemented, i.e. low cost educational volumes organized into a virtual library. In this article we argue that the Biblioteca del Popolo, published from 1875 onwards, in Milan, by the publisher Edoardo Sonzogno (1836‑1920) constituted, in fact, the BPE model. We further conclude that the specificities of the Portuguese publication reflect an editorial strategy targeting the Brazilian and educational markets.
Entre 1881 e 1913 publicaram‑se 237 números da Bibliotheca do Povo e das Escolas (BPE). Fruto de uma eficaz estratégia comercial, esta aposta do editor David Corazzi (1845‑1896) obteve um enorme sucesso no espaço geográfico de língua portuguesa. Os dezasseis números iniciais tiveram primeiras edições com tiragens iguais ou superiores a 10 000 exemplares, um facto extraordinário no panorama editorial português da época. Concetualmente, a publicação da BPE enquadra‑se nas dinâmicas editoriais europeias da segunda metade do século XIX. O desenvolvimento de novas tecnologias de impressão permitiu uma descida do preço das publicações, nomeadamente das periódicas: jornais, revistas e fascículos. A perceção generalizada da necessidade de providenciar instrução às classes populares implicou um incremento da alfabetização e dos sistemas públicos de ensino, em particular, do primário, e, consequentemente, do número de possíveis leitores. Quer o editor, quer Xavier da Cunha (1840‑1920), o primeiro diretor da coleção, referiram que se inspiraram em modelos estrangeiros sem, no entanto, os especificarem. Até agora estas afirmações têm sido interpretadas como significando a utilização de uma estratégia editorial globalmente semelhante à de outras publicações, isto é, volumes educativos de baixo custo organizados numa “biblioteca”. Neste artigo argumentamos que a Biblioteca del Popolo, publicada a partir de 1875, em Milão, pelo editor Edoardo Sonzogno (1836‑1920) constituiu, de facto, o modelo da BPE. Concluímos que as especificidades da publicação portuguesa refletem uma opção editorial que definiu como alvos privilegiados os mercados brasileiro e do livro escolar.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/46171
ISBN: 978-989-26-1711-4 (PDF)
978-989-26-1710-7
DOI: 10.14195/978-989-26-1711-4_9
Rights: open access
Appears in Collections:Do manuscrito ao livro impresso I

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