Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/4555
Title: | Articulação curricular e cultura de escola: estudo de uma escola secundária | Authors: | Gomes, Rui Coelho, Miguel Ângelo |
Issue Date: | 2007 | Publisher: | Imprensa da Universidade Coimbra | Abstract: | A investigação escolar tem evidenciado um acréscimo de tarefas atribuídas
aos professores e uma pluralidade de práticas na busca de uma eficaz
articulação curricular. Pretendendo descrever e interpretar os processos de
articulação curricular numa escola secundária mobilizamos a proposta de
tipificação de Mintzberg e, partindo dos discursos dos actores, analisamos
os valores de que estes se servem para fundamentar aqueles processos.
Apoiando-nos numa metodologia essencialmente qualitativa, analisamos
algumas tarefas de distintos níveis organizativos. O estudo revela as formas
de concretização da coordenação do trabalho, e nestas, uma dualidade
estrutural e funcional no seio da organização: um fluxo de trabalho principal
pautado pela fragmentação e a autonomia com mecanismos de articulação
diferentes entre unidades semelhantes; outro fluxo de trabalho de cariz multidisciplinar,
que parece funcionar com recurso à formalização, instrumentação
do trabalho e ajustamento mútuo. Revelam-se, também, tendências
compromissos entre subculturas expressas em valores distintos. La recherche dans l’école met en évidence de nombreuses pratiques organisationnelles pour l’efficace de l’articulation curriculaire et une augmentation des taches attribuées aux professeurs. Ce travail prétend décrire et interpréter les processus d’articulation curriculaire d’une école secondaire en utilisant la proposition de structuration et de fonctionnement organisationnel de Mintzberg et l’analyse des valeurs presents dans les discours des acteurs. Avec une méthodologie essentiellement qualitative nous avons analysé un ensemble de taches exécutables à différents niveaux d’organisation. En démontrant les formes de concrétion de la coordination du travail il parait évidente une dualité structurelle et fonctionnelle: un flux de travail principal marqué par la fragmentation et l’autonomie au point de surgir des mécanismes d’articulation différent entre unités similaires; et un autre flux de travail multidisciplinaire, qui parait fonctionner avec recours a la formalisation et a l’instrumentalisation du travail. À ce s’ajoute des compromis entre subcultures témoignés par valeurs différents. Investigation centered in schools has shown a plurality of organizational practices with explored procedures towards an effective curriculum articulation, together with an increase of tasks demanded from the teachers. With this essay we wish to describe and interpret the curriculum articulation processes at a secondary school, mobilizing Mintzberg’s organizational functioning and structuring proposal alongside with the values actors testify in such procedures. By an essentially qualitative methodology we analyze a set of different tasks from different organizational levels. Revealing the work coordination’s forms, it seems obvious a functional and structural duality in the centre of the organization: on one hand, we have a flux of the main work characterized by fragmentation and autonomy; on the other hand, we have a flux of multidiscipline work, that seems to function by resorting to the formalization and instrumentality of work itself. Also tendencies in commitments between subcultures by the expression of distinct values. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/4555 | ISSN: | 1647-8614 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
8_-_articulacao_curricular_e_cultura_de_escola_-_estudo_de_uma_escola_secundaria.pdf | 923.81 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.