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https://hdl.handle.net/10316.2/45135
Title: | A página como possibilidade hiperficcional da nova literatura portuguesa: Patrícia Portela, Afonso Cruz e Joana Bértholo | Other Titles: | The page as hyperictional hypotheis in the new portuguese literature: Patrícia Portela, Afonso Cruz and Joana Bértholo | Authors: | Escourido, Sofia Madalena G. | Keywords: | page,;metafictionality;style;Portuguese literature;Hypercontemporary;página;metaficcionalidade;estilo;literatura portuguesa;hipercontemporâneo | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Nowadays, in the new generations of authors, the material possibility
of the typographic page has become an interesting, and assumed, way
of exercising aesthetic creativity. Helped by graphic and technological
mechanisms that make possible new variants in a format as old as the page,
some authors test, in a hyper contemporary literary environment, the
fi ctional amplitude of the narrative. This article aims to contextualize this
“page tendency” – one of the possibilities of the current literature, in the
convergence between writing, design and materiality of the printed book
– in its pictographic, performative, narrative, or other aspects, using the
help of theorists such as Glyn White (2005), Simon Barton (2016), Johanna
Drucker (1994, 2014), Alexander Starre (2015), Jessica Pressman (2009),
Alison Gibbons (2013, 2016) and others.
This article also intends to approach the literary production in its prose
fi ction of three contemporary Portuguese authors – Patrícia Portela, Afonso
Cruz and Joana Bértholo – for whom the page intentionally emerges as an
expressive possibility (and tendency) in the construction of its discourse
fi ctional. Verifi ca-se hoje, nas novas gerações de autores, que a possibilidade material da página tipográfi ca se tornou uma interessante, e assumida, forma de exercitar a criatividade estética. Auxiliados por mecanismos gráfi cos e tecnológicos que possibilitam novas variantes num formato tão antigo como a página, alguns autores testam, num ambiente literário hipercontemporâneo, a amplitude fi ccional da narrativa. Este artigo tem como objetivo contextualizar essa “tendência para a página” – uma das possibilidades da literatura atual, na convergência entre escrita, design e materialidade do livro impresso – nas suas vertentes pictográfi ca, performativa, narrativa, ou outras, recorrendo ao auxílio de teóricos como Glyn White (2005), Simon Barton (2016), Johanna Drucker (1994, 2014), Alexander Starre (2015), Jessica Pressman (2009), Alison Gibbons (2013, 2016), entre outros. Este artigo pretende ainda abordar a produção literária, na sua variante fi cção em prosa, de três autores portugueses contemporâneos – Patrícia Portela, Afonso Cruz e Joana Bértholo – para os quais a página surge intencionalmente como possibilidade (e tendência) expressiva na construção do seu discurso fi ccional. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/45135 | ISSN: | 2182-1526 2183-847X (PDF) |
DOI: | 10.14195/2183-847X_8_2 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista de Estudos Literários |
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