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https://hdl.handle.net/10316.2/45134
Title: | Do post-modernismo ao hipercontemporâneo: morfologia(s) do romance e (re)figurações da personagem | Other Titles: | From postmodernism to the hypercontemporary: morphology( ies) of the novel and (re)figurations of the character Du post-modernisme au hypercontemporain: morphology( ies) du roman et (re)figurations du personnage |
Authors: | Arnaut, Ana Paula | Keywords: | Post-Modernisme;Hypercontemporain;intertextualité;violence;lyrisme;Postmodernism;Hypercontemporary;intertextuality;violence;lyricism;Post-Modernismo;Hipercontemporâneo;intertextualidade;violência;lirismo | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | With its occasional use of the formal techniques that characterize the
postmodern novel – of the celebratory kind in particular –, Portuguese
fi ction written and published since 2000 combines the use of various
intertextual and/or interartistic practices with a propensity for profoundly
violent themes, featuring unbalanced, (quasi) pathological characters such
as can be found in the second edition of Abel Botelho’s O Barão de Lavos
(1898). Accordingly, we will endeavor, on the basis of a signifi cant group of
novels by authors such as Valter Hugo Mãe, Afonso Cruz, Luís Carmelo or
Pedro Marta Santos, to identify and illustrate the procedures that justify the
proposing of a new subgenre – the intermedial novel – and, concomitantly
to describe the formal aspects of this important narrative category. Retomando, em alguns casos, as técnicas de construção características do romance post-modernista – principalmente no que diz respeito à sua variante celebratória – a fi cção portuguesa escrita e publicada depois do ano 2000 conjuga o recurso a diversas práticas intertextuais e/ou interartísticas com a tendência para temáticas profundamente violentas, pondo em cena personagens diversamente desequilibradas, (quase) patologicamente anormais, na linha do que lemos no prólogo da 2.ª edição de O Barão de Lavos (1898) de Abel Botelho. Propomo-nos, por conseguinte, partindo de um conjunto signifi cativo de romances, de autores como Valter Hugo Mãe, Afonso Cruz, Luís Carmelo ou Pedro Marta Santos, identifi car e ilustrar os procedimentos que oferecem a oportunidade para propor um novo subgénero – o romance intermedial – e, em concomitância, aqueles que são usados no desenho desta importante categoria narrativa. Tout en reprenant, dans certains cas, les techniques de construction caractéristiques du roman postmoderniste – principalement dans sa variante célébratoire – la fi ction portugaise écrite et publiée après l’an 2000 conjugue le recours à diverses pratiques intertextuelles et/ou interartistiques avec un penchant pour des thématiques profondément violentes, mettant en scène des personnages diversement déséquilibrés, (presque) pathologiquement anormaux, dans la lignée de ce que l’on peut lire dans le prologue de la 2ème édition de O Barão de Lavos (1898) d’Abel Botelho. Nous nous proposons, par conséquent, en partant d’un ensemble signifi catif de romans d’auteurs tels que Valter Hugo Mãe, Afonso Cruz, Luís Carmelo ou Pedro Marta Santos, d’identifi er et d’illustrer les procédés permettant de proposer un nouveau sous-genre – le roman intermédial – et, par là même, ceux utilisés pour l’esquisse de cette importante catégorie narrative. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/45134 | ISSN: | 2182-1526 2183-847X (PDF) |
DOI: | 10.14195/2183-847X_8_1 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista de Estudos Literários |
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