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https://hdl.handle.net/10316.2/44856
Title: | A participação dos estudantes no ERASMUS: a conceção europeia à implementação nas universidades | Other Titles: | The participation of Portuguese students in ERASMUS: from its European conception to its implementation in universities | Authors: | Cunha, Alice Santos, Yvette |
Keywords: | ERASMUS;student mobility;Portugal;European Union;ERASMUS;mobilité étudiante;Portugal;Union Européenne;ERASMUS;mobilidade estudantil;Portugal;União Europeia | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | O Programa ERASMUS, criado
em junho de 1987, tem sido
considerado como um dos programas
europeus de educação
mais popular, na medida em que
favorece a mobilidade científica
de milhares de estudantes. Dada
a relevância do ERASMUS na
construção de uma Europa do
conhecimento, pretendemos, com
este artigo, analisar a importância
do ERASMUS para Portugal desde
a sua implementação. O estado da
arte nacional sobre o assunto não é
exaustivo. Apesar de a investigação
sobre mobilidade estudantil a
nível europeu, com enfoque no
ERASMUS, ter uma expressão
relevante – sendo inclusive difícil
de a resumir dada a diversidade
de estudos –, esta não é, contudo,
acompanhada a nível nacional,
uma vez que os trabalhos existentes
sobre o país são sobretudo
dissertações de mestrado, de índole
qualitativa, muito suportadas por
entrevistas a antigos estudantes
ERASMUS e sobre os últimos anos
do Programa. Neste sentido, neste
artigo de fundo, além de identificarmos
as principais etapas que
levaram à instauração do Programa
e de evidenciarmos os contornos
da aplicação do ERASMUS em
Portugal, pretendemos sobretudo
analisar a tendência participativa
dos estudantes portugueses do
primeiro ciclo universitário (os
chamados outgoings), desde 1987
a 2014, ano em que iniciou o
ERASMUS+. Le Programme ERASMUS, créé en juin 1987, est considéré comme l’un des programmes européens d’éducation les plus populaires dans la mesure où il favorise la mobilité scientifique de milliers d’étudiants. Compte tenu de l’importance du Programme dans la construction d’une Europe de la connaissance, nous souhaitons, dans cet article, analyser l’importance d’ERASMUS pour le Portugal depuis sa mise en oeuvre. L’état de l’art national sur ce thème n’est pas exhaustif. Bien que la recherche sur la mobilité des étudiants au niveau européen, en particulier sur ERASMUS, ait une expression importante – il est d’ailleurs difficile de la résumer compte tenu de la diversité des études – elle n’est cependant pas suivie au niveau national, car les travaux existants sur le pays sont surtout des dissertations de master, à caractère qualitatif, realisés sur la base d’entretiens d’anciens étudiants ERASMUS et sur les dernières années du Programme. De ce fait, nous prétendons identifier les principales étapes qui ont amené à l’instauration du Programme et mettre en évidence les différents aspects de son application au Portugal. D’autre part, nous allons analyser la tendance participative des étudiants portugais du premier cycle universitaire (les outgoings) de 1987 jusqu’en 2014, lorsque s’initie le Programme ERASMUS+. The ERASMUS Programme, established in June 1987, is considered one of the most popular European education programmes as it favours the academic mobility of thousands of students. Given the importance of ERASMUS in building a Europe of knowledge, this article aims to analyse the importance of ERASMUS to Portugal since its implementation. The state of the art on the subject is not exhaustive. Although much research on student mobility with a focus on ERASMUS at the European level has been undertaken – albeit difficult to summarise given the diversity of studies – Portuguese literature has not kept pace since existing studies are mainly Masters dissertations of a qualitative nature, supported by interviews with former ERASMUS students and covering the recent years of the Programme. Bearing this in mind, this article, in addition to identifying the main stages that led to the establishment of the Programme and highlighting the contours of its implementation in Portugal, seeks to analyse the participatory trends of Portuguese students attending the first university cycle (the so-called outgoings) from 1987 to 2014, the year ERASMUS+ started. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/44856 | ISSN: | 1645‑3530 1647-8622 (PDF) |
DOI: | 10.14195/1647-8622_18_5 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Estudos do Século XX |
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