Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44767
Title: O mosaico figurativo do Triclinivm da Casa da Medusa: (Alter do Chão)
Other Titles: The figurative mosaic of the Triclinium of the House of the Medusa: (Alter do Chão)
Authors: António, Jorge
Keywords: Alexander;Porus;Hydaspes;Zeus;Ocean;Medusa;Alexandre;Poro;Hidaspes;Zeus;Oceano;Medusa
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/44751
Abstract: The figurative mosaic identified in the triclinium of the House of the Medusa, dating from the first half of the 4th century, proves to be a documentary source of particular relevance, and is a manifest reflection of enrichment, power, culture and status of the dominus, which probably belonged to the aristocracy of Abelterium. This table reflects, generally, the trend of the social elites in the Late Roman Empire, when the power of the image is particularly highlighted by the domini through the use of sumptuous decorative programs in their homes. The scene depicted shows a clear oriental influence and has similar recorded wherever by the repertoire of mosaics of the Roman Empire. This does not merely concern the implementation details, but an extreme perfectionism, evident in realism and painstaking detail, only possible thanks to unbridled mastery of pictor and the requirement, culture, refined taste and economic strength of the promoter.
O mosaico figurativo identificado no triclinium da Casa da Medusa, datado da primeira metade do séc. IV, revela-se fonte documental de particular relevância, sendo que constitui manifesto reflexo de enriquecimento, de poder, de cultura e de status do dominus, que pertenceria provavelmente à aristocracia de Abelterium. Este quadro traduz, genericamente, a tendência das elites sociais do Baixo-Império, onde o poder da imagem assume particular destaque, através do recurso a programas decorativos sumptuosos usados pelos domini nas suas residências. A cena representada, de clara influência oriental, corresponde a um unicum, pois não há registo de semelhante temática em todo o repertório musivo do Império Romano. Não se trata de mera preocupação nos pormenores de execução, mas de um perfeccionismo extremo, patente no realismo e esmerado detalhe, só possível graças à desmesurada mestria do pictor e à exigência, cultura, gosto refinado e poder económico do promotor.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44767
ISBN: 978-989-26-1566-0 (PDF)
978-989-26-1565-3
DOI: 10.14195/978-989-26-1566-0_17
Rights: open access
Appears in Collections:História Antiga: relações interdisciplinares: paisagens urbanas, rurais & sociais

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