Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44400
Title: Comunicação estratégica: (im) precisões conceituais e dimensões possíveis no contexto das organizações
Other Titles: Strategic communication: conceptual (im) precisions and possible dimensions in the context of organizations
Comunicación estratégica: (im) precisiones conceptuales y dimensiones posibles en el contexto de las organizaciones
Authors: Scrofernenker, Cleusa Maria Andrade
Oliveira, Rosângela Florczak de
Keywords: Comunicación;comunicación organizacional;contexto de las organizaciones;comunicación estratégica;Communication;organizational communication;context of organizations;strategic communication;Comunicação;comunicação organizacional;comunicação estratégica;organizações
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Discutir sobre comunicación estratégica implica, inicialmente, responder a dos cuestiones: ¿de qué comunicación estamos hablando y cuál es el entendimiento/comprensión sobre estrategia, y especialmente comunicación estratégica? Estas precisiones conceptuales, desde nuestra perspectiva, podrán auxiliar gestores de comunicación a (re)pensar las acciones y las prácticas de comunicación que son definidas como estratégicas. Este artículo tiene como objetivo, por lo tanto, problematizar las dos cuestiones apuntadas y destacar posibilidades para permitir la comunicación estratégica en los ambientes organizacionales. Se recurre al pensamiento complejo y autores de referencia en Comunicación, Comunicación Organizacional y Comunicación Estratégica para ayudarnos en las discusiones, así como para proponer dimensiones de análisis para la comunicación estratégica.
Discutir sobre comunicação estratégica implica, inicialmente, em responder a duas questões: de qual comunicação estamos falando e qual o entendimento/compreensão de estratégia, e, especialmente, comunicação estratégica? Essas precisões conceituais, sob nossa perspectiva, poderão auxiliar gestores de comunicação a (re)pensar as ações e as práticas de comunicação que são definidas como estratégicas. O presente artigo objetiva, portanto, problematizar as duas questões apontadas e destacar possibilidades para viabilizar a comunicação estratégica nos ambientes organizacionais. Recorremos ao pensamento complexo e a autores de referência em Comunicação, Comunicação Organizacional e Comunicação Estratégica para nos auxiliar nas discussões, bem como para sugerir dimensões de análise para a comunicação estratégica.
Discussing about strategic communication implies, initially, answering two questions: what sort of communication are we talking about and what is the understanding/consensus about strategy, and, in particular, strategic communication? These conceptual precisions, from our perspective, may help communication managers (re)consider the communication actions and practices commonly defined as strategic. The present article aims, therefore, to problematize both issues pointed out and highlight possibilities to make strategic communication possible in the organizational environment. We turn to complex thinking and authors who are reference in the fields of Communication, Organizational Communication and Strategic Communication to assist us in the discussions, as well as to suggest dimensions of analysis for strategic communication.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44400
ISSN: 1645‑5681
2183-5462 (digital)
DOI: 10.14195/2183-5462_33_7
Rights: open access
Appears in Collections:Media & Jornalismo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
comunicacao_estrategica__im_precisoes.pdf359.02 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.