Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/42976
Title: L’idée de Renaissance à la Renaissance
Other Titles: The idea of Renaissance in the Renaissance
Authors: Millet, Olivier
Keywords: Renaissance;Golden Age;myths;education;generations;reformation;restoration;Renascimento;Idade do Ouro;mitos;education;gerações;reforma;restauração
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/42974
Abstract: The concept of Renaissance as a particular, outstanding and critical period first appeared in the XIXth century. We are here trying to define how XV-XVIth century Humanists used to articulate an appreciation of the change they were themselves performing in thought and culture. Three categories appear as predominant: myth (such as the coming round of Golden Age); social topics (such as successive generations, or education) ; coupled antinomic concepts (reformation / restoration).
O conceito de Renascimento, enquanto sinónimo de um período particular, excepcional e crítico, apareceu pela primeira vez no século XIX . Neste ensaio, tenta definir-se a forma como os humanistas dos séculos XV e XVI costumavam articular a apreciação sobre a mudança por eles operada no pensamento e na cultura. Neste âmbito, surgem como predominantes três categorias: mito (de que é exemplo o retorno da Idade do ouro); temas sociais (como as gerações sucessivas ou a educação); conceitos antinómicos acoplados (reforma/restauração).
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/42976
ISBN: 978-989-26-1292-8
978-989-26-1293-5 (PDF)
ISSN: 2182‑8814
DOI: 10.14195/978-989-26-1293-5_2
Rights: open access
Appears in Collections:Legado clássico no Renascimento e sua receção: contributos para a renovação do espaço cultural europeu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
l_idee_de_renaissance_a_la_renaissance.pdf712.7 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.