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https://hdl.handle.net/10316.2/42326
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | Ben‑Porat, Ziva | - |
dc.date.accessioned | 2017-07-18T10:36:36Z | - |
dc.date.accessioned | 2020-09-06T11:36:59Z | - |
dc.date.available | 2017-07-18T10:36:36Z | - |
dc.date.available | 2020-09-06T11:36:59Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1308-6 (PDF) | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1307-9 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/42326 | - |
dc.description.abstract | In this paper I apply Ramalho Santos’s re‑definition of Pessoa’s “poetic interruption” as the interference of the political/cultural in the representation of a poetic vision to a study of place concepts and real places. I translate her linking of “poetic interruption” with use of language to cognitive activation of linguistic concepts that might be external to a poem’s original vision, and demonstrate such processes by analyzing a number of translations, explications and interpretations of a modernist Hebrew poem. I show how an image designed to evoke moods rather than represent a “real” geographical entity might be interpreted, under the cognitive impact of such interference, as a “mimetic” representation. | eng |
dc.description.abstract | O artigo aplica a redefinição de Maria Irene Ramalho Santos do conceito de “interrupção poética” de Fernando Pessoa, ou seja, a interferência do político/cultural na representação de uma visão poética, ao estudo do conceito de lugar e do próprio lugar. Transponho a sua ligação entre a “interrupção poética” e os usos da linguagem para a ativação cognitiva de conceitos linguísticos, eventualmente exteriores à visão original do poema, e demonstro o funcionamento do processo a partir da análise de várias traduções, explicações e interpretações de um poema modernista hebraico. Mostro também em que medida uma imagem que se destina a evocar um determinado estado de espírito e não a representar uma entidade geográfica precisa pode ser interpretada, sob o impacto cognitivo de tal interferência, como uma representação “mimética”. | por |
dc.language.iso | eng | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.relation.ispartof | http://hdl.handle.net/10316.2/42307 | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | Poetic interruption | eng |
dc.subject | concepts and representations of place | eng |
dc.subject | mimetic representation | eng |
dc.subject | modernist Hebrew poetry | eng |
dc.subject | Interrupção poética | por |
dc.subject | conceitos e representações do lugar | por |
dc.subject | representação mimética | por |
dc.subject | poesia modernista hebraica | por |
dc.title | Place concepts as poetic interruptions | por |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.location | Coimbra | por |
uc.publication.volume | 1 | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-1308-6_16 | - |
uc.publication.section | Estudos Comparados / Comparative Studies | por |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 16 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | por |
uc.publication.bookTitle | The Edge of one of many circles: homenagem a Irene Ramalho Santos | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/42326/203069/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/42326/203069/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11046692 | - |
uc.publication.parentItemId | 54691 | - |
uc.itemId | 68621 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | The Edge of one of many circles: homenagem a Irene Ramalho Santos |
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place_concepts_as_poetic_interruptions.pdf | 276.5 kB | Adobe PDF |
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