Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41647
Title: Modernidade, voto secreto e escola pública no Brasil: rascunhos da cultura republicana
Other Titles: Modernity, the secret ballot, and public school in Brazil: sketches of republican culture
Authors: Boto, Carlota
Issue Date: 2006
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: O presente artigo estuda alguns aspectos do debate pedagógico do Brasil nas primeiras décadas da república. Até o inicio dos anos 30 do século XX a discussão sobre a escola foi vinculada ao tema da democracia. Para propor o voto secreto, os políticos acreditavam que seria necessário oferecer pelo menos o ensino primário a toda população. Procurou-se abordar o discurso político da época, para se compreender as relações que eram feitas entre a modernização do Brasil, a cultura republicana, o tema do voto secreto e a extensão das escolas. Tomando os primeiros decénios do século XX como ponto de partida, procurou-se identificar o lugar político ocupado pela Liga Nacionalista de São Paulo e seu posterior desdobramento na organização do Partido Democrático nos anos 20. Em seguida, buscou-se reconhecer o papel dos profissionais da educação, tanto na coordenação do Inquérito sobre Instrução Pública promovido pelo jornal O Estado de S. Paulo, em 1926 quanto na elaboração do texto redigido por Fernando de Azevedo, e assinado pelos principais educadores do período, sob o título A Reconstrução Educacional no Brasil: Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova de 1932. Esse documento tornar-se-ia imediatamente a principal referência do debate pedagógico dos anos imediatamente posteriores. Compreende-se que perscrutar esse debate possibilita reconstituir aspectos importantes da idéia republicana brasileira.
This article studies some aspects of the pedagogic debate that took place in Brazil during the early decades of the republic. Until the early 1930s, the discussion ot the topic school and schooling was linked to the theme of democracy In order to propose the secret ballot, politicians believed it would be necessary to offer the entire population at least a primary level of education. Special attention is therefore given here to the political discourse of the period so as to grasp the relations between Brazil's modernization, republican culture, the secret ballot, and schools. Taking the early decades of the 20thh century as a starting; point, an attempt is made to establish the political role of the Liga Nacionalista de São Paulo and how it subsequently led to the organization of the Partido Democrático in the 1920s. The next step will be to take into due account the role played by education professionals both in coordinating the Inquérito sobre Instrução Pública - a survey carried out in 1926 by the newspaper O Estado de S. Paulo - and in authoring the 1932 piece entitled A Reconstrução Educacional no Brasil: Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova, which was written by Fernando de Azevedo and signed by the major educators of the time. The latter document was to become the main reference for the pedagogic debates of the following years. It is the present author's understanding that inquiry into this debate allows one to reconstitute important aspects of Brazil's republican idea.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41647
ISSN: 0870-0958
2183-8925 (digital)
DOI: 10.14195/2183-8925_27_4
Rights: open access
Appears in Collections:Revista de História das Ideias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
modernidade__voto_secreto_e_escola_publica.pdf395.22 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.