Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41317
Title: Reflexões em torno da gerontologia educativa e de uma experiência com idosos em contexto de Lar
Authors: Oliveira, Albertina L.
Figueiredo, Juliana
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41289
Abstract: This text addresses the framework, principles and structuring themes of educational gerontology, both from the point of view of literature and reflexive practice. In the proposed approach, educational gerontology emerges as a simultaneous field of Adult Education and Gerontology, taking into account that education of older adults emerges as a key issue in the development of human potential, the improvement of quality of life and a healthy, informed and more meaningful aging. In this sense, Educational Gerontology perspectives are released in the context of Adult Education and lifelong learning paradigm. In the same way, the text outlines perspectives on guiding principles and structural issues of education to older age groups. Finally, the authors draw reflections on these parameters in the context of an educational experience in the elderly Institution Quinta Verde, within an internship project structured in two main axes: to foster cognitive abilities in order to prevent and to recover declines; and to promote active aging, improving the quality of life at mental, physical, emotional and social levels. In this reflective practice, the authors also shared and made visible part of their learnings in this experience, particularly on the role of pedagogues in a nursing home context.
O texto constrói‑‑se em torno do enquadramento, princípios e temáticas estruturantes da gerontologia educativa, tanto sob o ponto de vista de referentes teóricos quanto da prática refletida. Na abordagem proposta, a gerontologia educativa emerge como um domínio simultâneo da Educação de Adultos e da Gerontologia, considerando uma contemporaneidade em que a educação de adultos idosos surge como resposta fundamental para o desenvolvimento do potencial humano, a melhoria da qualidade de vida e um envelhecimento informado, saudável e com mais sentido. Nesse sentido, são lançadas perspetivas sobre a Gerontologia Educativa no contexto da educação de adultos e do paradigma de formação ao longo da vida, e sobre princípios norteadores e temáticas estruturantes da educação de idosos. Por fim, as autoras tecem reflexões sobre esses parâmetros no contexto de uma experiência educativa com idosos da Instituição Quinta Verde, no âmbito de um projeto de estágio estruturado fundamentalmente sobre dois eixos: estimular capacidades cognitivas para prevenir e recuperar declínios e promover o envelhecimento ativo, melhorando a qualidade de vida ao nível mental, físico, afetivo e social. Nessa prática refletida, partilham e tornam visível parte das aprendizagens construídas nesse período, particularmente sobre o papel de pedagogas em contexto de Lar.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41317
ISBN: 978-989-26-1325-3
978-989-26-1326-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_28
Rights: open access
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
reflexoes_em_torno_da_gerontologia_educativa_e_de_uma_experiencia_com_idosos_em_contexto_de_lar.pdf2.97 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.