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Title: La alfabetización digital, un nuevo desafío en la Educación de Jóvenes y Adultos: un análisis freireano de las políticas de integración de las tecnologías en Uruguay
Authors: Martínez Barcellos, Rosana
Leite, Carlinda
Monteiro, Angélica María
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41289
Abstract: This paper analyzes Uruguay’s technologies integration policies, in its regional context, and, also, states the importance of digital literacy in youth and adult education, taking into account a conception of full development of individuals in society, where relationships between technology, culture and identity structure life (Castells, 1999; Kellner & Share, 2008). To support this analysis, we start from a broad sense of literacy, as proposed by Paulo Freire (1987), a literacy which enables individuals to understand and transform reality. Besides, we also start from concepts of dialogical education and education for freedom, which comprise education as an emancipation process. In Uruguay, since the exit of the dictatorship and with greater emphasis since 2007, the first left‑‑wing government had put into practice several integration policies regarding technologies. In the context of the Digital Agenda of Uruguay, several educative strategies have been developed. Such strategies have been allowed adult generations to participate in digital literacy, reducing the digital gap and promoting participation and social integration. An analysis of such digital literacy policies for adults shows that they are key elements in the development of a more democratic, free and inclusive society. Such policies constitute, themselves, challenges for governments. Following the line of Freire’s thinking, individuals need tools that allow them to develop a critical reading of reality, taking into account the possibilities introduced by digital technologies and the patterns of communication that have been promoted in this context.
Este artigo analisa as políticas de integração das tecnologias do Uruguai em seu contexto regional, e a importância da alfabetização digital no segmento da educação de adultos, visando o seu desenvolvimento pleno na sociedade onde as relações da tecnologia, cultura, e identidade estruturam a vida (Castells, 1999; Kellner & Share, 2008). Para sustentar esta análise, nos propomos desde uma conceção de alfabetização no sentido amplo como propôs Paulo Freire (1987), que permita conhecer e transformar a realidade, e o conceito de educação dialógica, libertadora (Freire, 1987), que compreende a educação como processo de emancipação. No Uruguai, desde a saída da ditadura e com maior ênfase desde o ano de 2007, o primeiro governo de esquerda colocara em prática diversas políticas de integração com as tecnologias. No contexto da Agenda digital Uruguaia, têm‑‑se desenvolvido diversas estratégias na educação que têm possibilitado, às gerações adultas do interior do país, participar da alfabetização digital, com o objetivo de diminuir a brecha digital e promovendo a participação e a integração social. Uma análise destas políticas de alfabetização digital para adultos permite concluir que elas são elementos‑‑chave no desenvolvimento da sociedade mais democrática, livres e inclusivas, e constituem, em si mesmas, um desafio para os governos. Seguindo a linha de pensamento freireana, os indivíduos necessitam ferramentas que lhes permitam realizar uma leitura da realidade de forma crítica, levando em conta as possibilidades que as tecnologias digitais têm introduzido e as formas de comunicação que têm imposto.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41316
ISBN: 978-989-26-1325-3
978-989-26-1326-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_27
Rights: open access
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil

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