Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41315
Title: Do compasso ao computador: o mesmo desafio humanizador para o ensino e aprendizagem em matemática
Authors: Nascimento, Eimard Gomes Antunes do
Sousa, Cristiane de
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41289
Abstract: This text aims to promote reflection on the importance of the use of Information and Communication Technologies (ICT) in education, focusing the teaching of Mathematics. The widespread use of computers and all its components has been causing, in recent decades, a great social change, considering yet the impact of the use of new technologies in education. Nevertheless, it is also important to highlight some disadvantages/challenges that technologies still face in the process of teaching and learning in schools. Thus, this study analyzed, in literature, some contents about this subject. Within this aim, the text stress a brief history since the industrial revolution, considering John Dewey ideas and, recently, the ideas of two important personalities, Papert (considered the precursor of the informatics in education), and Freire (considered the precursor of the humanizing and inclusive education), in a relevant and interesting dialogue. The use of ICT in the school context fosters the development of students, enabling new ways of display the content and share knowledge through the computer, what leads to an interdisciplinary, dynamic and humanizing education. However, in education there is not a specific technology to be used, nor a specific way to use the resources, but a range of educational opportunities opened by different technologies. Hence, teachers may adapt them to the specific needs of each school, what makes necessary a continuous teacher education about the possibilities of the use of technology in classrooms.
A abordagem deste tema tenciona promover uma reflexão frente à importância da utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) na educação, com o foco central no ensino da Matemática. A disseminação do computador e de todos os seus periféricos vêm provocando, nas últimas décadas, uma grande mudança social, sem deixar de incluir um impacto potencial do uso das novas tecnologias na área da educação. Porém, também importa evidenciar, alguns aspectos de desvantagens/desafios que as mesmas ainda enfrentam no processo do ensino e da aprendizagem no âmbito escolar. Nesse sentido, buscou‑‑se averiguar junto à literatura, alguns conteúdos que abordassem o assunto. O estudo faz uma breve história desde a evolução industrial, com as ideias de John Dewey e, na atualidade, com as ideias e pensamentos de duas personalidades importantes, como Papert (considerado o pai da informática na educação) e Freire (considerado o pai da educação inclusiva e humanizadora) num diálogo pertinente e interessante. A utilização das TIC, no contexto escolar, significa desenvolver vários sentidos nos alunos, fazendo com que criem novas formas de visualização, de aprimoramento dos conteúdos e, de partilha dos conhecimentos por intermédio do computador, de uma forma interdisciplinar, dinâmica e humanizadora. Contudo, na educação, não há uma tecnologia específica a ser utilizada, nem uma forma única de utilização destes recursos, mas um leque de oportunidades educativas que as diferentes tecnologias revelam, cabendo ao professor adequá‑‑las às necessidades e especificidades da escola, pela qual é necessária a formação continuada ao professor quanto às possibilidades de uso da tecnologia.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41315
ISBN: 978-989-26-1325-3
978-989-26-1326-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_26
Rights: open access
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
do_compasso_ao_computador._o_mesmo_desafio_humanizador_para_o_ensino_e_aprendizagem_em_matematica.pdf1.7 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.