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https://hdl.handle.net/10316.2/41314
Title: | A ausência Freireana nos programas de formação de professores em nível de graduação no Brasil | Authors: | Silva, Irondina de Fátima Silva, Ita de Fátima Dias Soares, Normacy Maria |
Issue Date: | 2017 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/41289 | Abstract: | This paper addresses the liberating progressive pedagogical concept of Paulo Freire, and its absence in the curricula of teacher education courses. It also proposes a reflection on the necessary knowledge to the teaching practice, a suggestion of Paulo Freire for the exercise of teaching. Paulo Freire’s suggestions to teachers are registered in one of his books, which was specially written for Brazilian educators, “Pedagogy of Autonomy: knowledge needed for educative practice” (2010), first published a year before his death, in 1996. His main ideas are: reflection about the relationship between teacher and student – in his opinion, there is no teaching without learning. Therefore, Freire point out reflections about the educative act – according Freire’s ideas, teaching is not about transferring knowledge. In the last part of the book, there is a debate about teaching as a human specificity. The foundations of the liberating progressive pedagogical concept were developed in 50’s and 60’s by Freire as a possibility to alphabetize millions of Brazilians oppressed that time. To understand the liberating progressive pedagogical concept required a study of Freire’s life, a life devoted to education. The methodology of this study is characterized by a bibliographic analysis. Este texto trata‑‑se de um estudo sobre a concepção pedagógica progressista libertadora de Paulo Freire, e a sua ausência, nos currículos dos cursos de formação de professores, bem como refletir sobre os saberes necessários à prática educativa, uma sugestão de Paulo Freire para o exercício da docência. As sugestões de Paulo Freire aos docentes estão registradas em um de seus livros, escrito especialmente para os educadores brasileiros, “Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa” (2010), publicado um ano antes do seu falecimento, em 1996. As suas principais ideias são: reflexões a respeito da relação docente e discente na sua opinião, não há docência sem discência. Na sequência pontua reflexões sobre o ato educativo que, segundo ele: o ensinar não é transferir conhecimento, e, na última parte traz um debate sobre o ensinar como uma especificidade humana. A concepção de educação progressista libertadora foi criada nos anos 50 e 60 por Freire, como uma possibilidade de alfabetizar os milhões de brasileiros analfabetos oprimidos daquela época. Conhecer a concepção progressista libertadora exigiu um estudo sobre a vida de Freire, uma vida dedicada a educação. A metodologia utilizada se referiu a um estudo bibliográfico. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/41314 | ISBN: | 978-989-26-1325-3 978-989-26-1326-0 (PDF) |
DOI: | 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_25 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil |
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