Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/41313
Title: | A Formação de educadores de jovens e adultos: dialogando com concepções freireanas | Authors: | Dantas, Tânia Regina | Issue Date: | 2017 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/41289 | Abstract: | This paper intends to contribute to the understanding of the current situation regarding teacher education in the context of youth and adult education in Brazil, particularly in Bahia. It highlights the importance of this kind of education to fulfill the demands of contemporary society. Taking Paulo Freire’s pedagogy as a fundamental axis, this paper rescues the contribution of this author to youth and adult education. Therefore, the main objective of this paper is to report a preliminary study which addressed adult educators’ practice in order to identify the main characteristics of this practice and to propose new strategies for their training and for their role in the socio‑‑educative practice. A secondary objective is to present the main characteristics of the Post‑‑Graduation Program in Youth and Adult Education as a pioneering effort in the field of youth and adult education in the state of Bahia. The text also remarks the specificity of adult education, which has been gaining relative importance and constituting a social right of social individuals. Besides, the reflection of this text develops a brief comparison between the Academic and the Professional Masters, stressing the innovative character of the Master in Youth and Adult Education. Finally, this article presents challenges to be faced and the prospects of the Post‑‑Graduation Program in Youth and Adult Education that are being designing to the next two years. Este artigo tenciona contribuir para a compreensão do cenário atual acerca da formação dos educadores de jovens e adultos no Brasil e na Bahia. Destaca a importância desta formação para atender às demandas da sociedade contemporânea. Tendo como eixo fundante a pedagogia de Paulo Freire, resgata a contribuição deste educador para a educação de jovens e adultos. Este trabalho tem como objetivo principal a realização de um estudo preliminar com bases teóricas e metodológicas para conhecer a prática do educador de adultos, visando identificar as suas principais características e propor novas estratégias para a sua formação e a sua atuação na prática sócio‑‑educativa. Tem como objetivo secundário apresentar as características principais do Programa de Pós‑‑Graduação em Educação de Jovens e Adultos como uma ação pioneira no campo da EJA, no estado da Bahia. Comenta também a especificidade da educação de adultos a qual vem adquirindo relativa importância e se constituindo em um direito social dos sujeitos sociais. Entretece uma breve comparação entre os Mestrados Acadêmicos e os Mestrados Profissionais destacando o caráter inovador do Mestrado em EJA. Em culminância do artigo apresenta os desafios a serem enfrentados e as perspectivas do Programa de Pós‑‑Graduação em EJA que estão sendo projetadas para o próximo biênio. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/41313 | ISBN: | 978-989-26-1325-3 978-989-26-1326-0 (PDF) |
DOI: | 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_24 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_formacao_de_educadores_de_jovens_e_adultos._dialogando_com_concepcoes_freireanas.pdf | 2.11 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.