Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41310
Title: A política de formação continuada dos professores de Educação de Jovens e Adultos:DEJA/SEMED/Maceió – Alagoas: uma proposta Freireana radical
Authors: Barros, Abdízia Maria Alves
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41289
Abstract: This paper aims to characterize the Politics of Continuous Teacher Education adopted by the Departamento de Educação de Jovens e Adultos (DEJA – Department of Youth and Adult Education), institution created in 1993 under the philosophy proposed by the Secretaria Municipal de Educação (SEMED – Municipal Division of Education) of the municipality of Maceió, state of Alagoas – Brazil. Such characterization was based in a research on the pedagogical practice of teachers in the first segment of the Youth and Adult Education (EJA), the following up and participation in pedagogical meetings and in sessions of the continuous teacher education program which took place in schools. Between the findings, it is possible to notice that the continuous teacher education program proposed by SEMED raises an edifying, critical, dialectic, transformative and formative context to teachers. The main indicators, among others, are: a work methodology that recognizes the context of life of students and teachers and, in addition, respects the sociopolitical and cultural diversity; a vision on educational planning as a space of sharing of knowledge, doings and conflicts; and the election of school as the main focus of teacher education. Such indicators encompass a possible policy proposal for a radical continuous teacher education, based on Freire’s principles of emancipator education, committed to an excluded part of the population of Alagoas.
O texto propõe caracterizar a Política de Formação Continuada de professores adotada pelo Departamento de Educação de Jovens e Adultos (DEJA), instituição criada em 1993 no âmbito da filosofia proposta pela Secretaria Municipal de Educação (SEMED) do município de Maceió, estado de Alagoas‑‑Brasil. Tal caracterização teve como recurso a pesquisa sobre a prática pedagógica de professores no primeiro segmento da EJA, o acompanhamento e participação em reuniões pedagógicas e em ações de formação continuada nas escolas campo de investigação. Entre as conclusões, verifica‑‑se que a proposta de formação continuada da SEMED situa‑‑se em um contexto de desenvolvimento edificante, dialético crítico, transformador e formador. Como principais indicadores destacam‑‑se, entre outros: condução de uma metodologia de trabalho que reconhece o contexto de vida de alunos e professores e respeita a diversidade sociopolítica e cultural envolvida; visão de planejamento de ensino como espaço de troca e socialização de saberes, fazeres e conflitos; preocupação com uma avaliação emancipatória e com um currículo crítico; e eleição da escola como locus privilegiado de formação docente. Esses indicadores remetem a uma possível proposta política de formação continuada radical, pautada nos princípios Freireanos de uma educação emancipadora, comprometida com uma parcela excluída da população alagoana.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41310
ISBN: 978-989-26-1325-3
978-989-26-1326-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_21
Rights: open access
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil

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