Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41309
Title: Educação popular e formação de professores no espaço da universidade
Authors: Prestes, Emília Maria da Trindade
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41289
Abstract: This text addresses the course of Pedagogy of the Federal University of Paraíba (UFPb) in order to analyze the curriculum of teacher education to act in the Youth and Adult Education (EJA), one of the dimensions of the Popular Education. Hence, taking into account observations and interviews with professors and students of the course, the study stresses two main questions: if the university is prepared to break with its traditional educational models and recognize another unscientific ways of knowing and if this institution can develop a framework capable of moving between emancipatory models and models centered on market demands, considering the education of future teachers and students of Adult Education. Among the results, it is observed that the curriculum of the course brings two disciplines devoted to historical, legal and social aspects involved in Adult Education. Furthermore, such curriculum intends to consider, among other aspects, the relationship between theory and practice and the political dimension of education. In addition, the curriculum intends to value the life history of the future teacher. However, according to reports from students and professors, the development of these proposals is not enough to provide knowledge beyond the bookish culture of the university disciplines, neither to break with traditional models of education. Therefore, at the end of the course, the student has a training based on traditional models of education, apparently difficult to fit in the emancipator proposals set out by academic discourse of university. On the other hand, the contact which resulted from this research enabled the dialogue with and between professors and students on characteristics of an emancipatory education and also on the need for further knowledge to be aggregated and developed by the academic disciplines of the Pedagogy course.
O texto assume como foco o currículo universitário do Curso de Pedagogia da Universidade Federal da Paraíba (UFPb). Como objeto de estudo foi destacada a grade curricular da formação de professores na modalidade de Educação de Jovens e Adultos (EJA), uma das especificidades da Educação Popular. Nesse sentido, com base em entrevistas e observações a professores e alunos do curso, o estudo desenvolve uma discussão norteada por duas principais questões: se a universidade está preparada para romper com os seus tradicionais modelos educacionais e reconhecer outras formas de saber não‑‑científico e se é possível operar‑‑se, nesse contexto, um modelo capaz de transitar entre projetos emancipatórios e modelos centrados nas demandas de mercado, tendo em vista a formação de futuros professores e de alunos da EJA. Entre os resultados, observa‑‑se que a estrutura curricular do curso reserva duas disciplinas encarregadas de abordar dimensões históricas, legais e sociais envolvidas na EJA. Além disso, o referido currículo intenciona observar, entre outros aspectos, a relação teoria‑‑prática e a dimensão política do ensino, além de valorizar a reflexão e o histórico de vida do futuro professor. No entanto, de acordo com os relatos de alunos e professores, a operacionalização dessas propostas não é capaz de propiciar conhecimentos que ultrapassam a cultura livresca das disciplinas, nem romper com o tipo de ensino centrado em modelos tradicionais. Dessa forma, ao final do curso, o aluno tem uma formação baseada em um modelo educativo tradicional, aparentemente difícil de se adequar às propostas emancipadoras enunciadas pelo discurso acadêmico da universidade. Por outro lado, o contato possibilitado pela pesquisa realizada possibilitou o diálogo com professores e alunos sobre a formação docente emancipadora e também sobre a necessidade de outros saberes serem agregados e trabalhados pelas disciplinas acadêmicas do curso de pedagogia.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41309
ISBN: 978-989-26-1325-3
978-989-26-1326-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_20
Rights: open access
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil

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