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https://hdl.handle.net/10316.2/41308
Title: | Mediação pedagógica no contexto da cibercultura | Authors: | Padilha, Maria Auxiliadora Soares | Issue Date: | 2017 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/41289 | Abstract: | This paper aims to discuss essential elements to the educative mediation and, then, to explore specific aspects of the mediation using information and communication technologies in teaching and learning contexts of youth and adults. Mediation is here understood as a teacher’s action in order to facilitate, encourage, motivate and establish strategies to the learning process. This discussion becomes important in a context where School is not able to provide a more consistent education, taking into account the multiplicity of resources, languages and communicative practices in a society widely devoted to digital culture. Among the conclusions, it is possible to point out that teachers are required a deep knowledge not only about the technological resources, but also about the educative potential of such resources and about the possible impact of them on the students’ motivation to learn. As challenges to future investigations, the text stands questions about what kind of pedagogical mediation, with technology, takes place in the education of adults. It is also stressed the importance of thinking on methodological resources not only from the point of view of their employability but also of their use within an effective emancipatory action to the citizenship in a predominantly technological society. O objetivo deste texto é o de discutir elementos necessários para a mediação pedagógica para, então, explorar aspectos específicos da mediação realizada com recurso a tecnologias da informação e comunicação em contextos de ensino e aprendizagem de jovens e adultos. A mediação é aqui entendida como ação do professor para facilitar, incentivar, motivar e estabelecer estratégias para a aprendizagem do aluno, sendo uma ponte entre o aprendiz e a aprendizagem. Essa discussão ganha relevo em um contexto em que, face a uma sociedade amplamente devotada à cultura digital, a escola ainda não se mostra capaz de prover uma formação mais sintonizada com a multiplicidade de recursos, linguagens e práticas comunicacionais das mídias. Entre as conclusões do texto, verifica‑‑se que aos professores se exige um profundo conhecimento, não apenas dos recursos didático‑‑tecnológicos, mas também do potencial pedagógico dos mesmos e da sua possível repercussão junto aos alunos. Como reptos a investigações futuras, ficam questões sobre que tipo de mediação pedagógica, com tecnologias, tem lugar em contextos de ensino e aprendizagem de jovens e adultos. É ressaltada também a importância de pensar nos recursos metodológicos do ponto de vista não apenas da sua empregabilidade, mas também do seu uso no seio de uma ação cidadã efetiva e emancipatória face a uma sociedade predominantemente tecnológica. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/41308 | ISBN: | 978-989-26-1325-3 978-989-26-1326-0 (PDF) |
DOI: | 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_19 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil |
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